Dagens industri, (Di) och Franklin Covey Radical Change, har en årlig omgång av karriärstegen, där drivande kvinnor har möjlighet att söka för att få utveckla sitt ledarskap och kunna gå ett steg till.
Oscar tände på idén och nominerade mig som tänkbar kandidat.
Det här året var det extremt många sökanden.
Det plockades ut nio drivande kvinnor, som får gå hela stegen,som man för övrigt kan följa i Di.
Men eftersom det var så många sökanden bestämdes det att det skulle hållas ett kortare seminarium i Stockholm.
Så 20 kvinnor blev personligt inbjudna till ett 4 timmars seminarium om "De sju goda vanorna", där jag var en av de utvalda.
Det kunde jag aldrig drömma om i min vildaste fantasi, att jag skulle hamna i denna situation, få träffa Gunilla Herlitz, (Chefsredaktör och Vd för Di) och höra hennes väg genom studier, barnafödande, 4 barn, samtidigt klättrande på karriärstegen, tills där hon är idag, helt fantastiskt, vilken kvinna.
Hon menar att det är viktigt att inte tappa bort sig som kvinna om man jobbar i en mansdominerande värld.
Att det är resultatet av ens arbete som räknas och inte bara sittfläsket, dvs. att man inte behövde sitta pall på kontoret 9-17, utan man kunde lika gärna jobba hemifrån, idag är ju det möjligt, med datorns- och telefonens hjälp,
Hon åt alltid middag med barnen, förhörde läxor och följde med på träningar och tävlingar.
Men hon medgav också att hon hade med sig jobbet över allt, men att hon sov gott om nätterna.
Sedan fick vi en otroligt inspirerande föreläsning om de "sju goda vanorna" av två fantastiska personer, Ann Askenberger och Henry Rawet.
"De sju goda vanorna" i korthet
1. Var proaktiv - Om hur vi lär oss att välja våra reaktioner & var vi lägger vår energi.
2. Börja med slutet i sikte - Om hur vi sätter mål både för oss själva & för vår organisation för att
komma dit vi vill.
3. Gör det viktigaste först - Om hur vi ser till att de mål vi har satt upp genomsyrar hur vi använder vår tid.
4. Tänk vinn-vinn - Om hur vi kan tänka på ett nytt sätt i samarbete med andra & leta efter ömsesidiga fördelar.
5. Försök först förstå - sedan bli förstådd. Om konsten att kommunicera effektivare genom att först lära oss lyssna.
6. Skapa synergi - Om hur vi kan utnyttja varandras olikheter till att bli en kreativ styrka i stället för konflikt.
7. Vässa sågen - Om hur vi hittar tid & motivation att ständigt utveckla oss.
Mycket viktiga ord som kan bli otroligt bra vanor om man verkligen försöker annamma dem, både i jobbet och i privatlivet.
Vi fick även äta...
Snacks & godis
Wraps, med tre olika fyllningar
Cheesecake i två smaker.
Så jag var så nöjd när jag gick därifrån på kvällen.
6 kommentarer:
Men mamma vad kul och spännande. tänk vad du har fått vara med om i ditt nya jobb.
Puss millis
Ja, och det här är bara början.
Tänk så mycket mer kul och intressant som kommer framöver, med alla nya företag och projekt.
Puss mami
men åsa! jag säger samma: gud vad kul. sådant där är ju så otorligt intressant och spännande och man utvecklas en miljard gånger fortare när man får delta på sådan där... jag är dö-avundsjuk, jag vill också jho-ho-hobbaaaa... (hördes den hulkande och desperata gråten tydligt?)
och cheesecake i TVÅ smaker.
som om allt det andra inte vore fantastiskt nog.
Ja fy vad roligt det är när karriären tar fart. Det är så spännande! Och för min del bra att du kommer till Sthlm så ofta så man får tillfälle att träffas!
Härligt att du gillade mammas föredrag =)
/Stolt son, Erik Askenberger
Skicka en kommentar