Matklubbens Topplista

söndag, oktober 07, 2007

Bemärkelsedagar


Igår fyllde Amanda 19! (Hann aldrig skriva på bloggen den rätta dagen)

Jag minns det som igår när jag ringde och berättade att vi hade fått en flicka, och Jenny tackade mig för att jag hade fött Amanda på hennes namnsdag. (
Grattis Jenny på namnsdagen i efterskott)

Och den 17 september fyllde Ida 26! (hann inte skriva på bloggen den dagen heller, var ute på rekryteringsresa då)

Nästa helg ska vi till Stockholm och fira födelsedagen för båda flickorna tillsammans, det ska bli riktigt kul.

Igår hade vi kalas för Amanda med Camilla, Patrik och barnen.

På menyn

Förrätt

TRATTKANTARELLSOPPA & CO
Detta behövs till 4 personer

6 dl färska trattkantareller eller 30 g torkade (häll på ½ dl vatten, låt stå 30 min, sila av svampen, spara vattnet)
½ gul lök
1 msk smör eller olja
½ msk tomatpuré
3 msk dinkelsikt + 2 msk smör, mosa ihop med en gaffel till en pasta
7 dl vatten + ev. blötläggningsvatten
1½ svamp- eller grönskasbuljongtärning
2 dl vispgrädde
1 msk pressad citronsaft
4 droppar tabasco eller en doft cayenne
2-4 msk sherry

Tillbehör:
2 dl lätt crème fraihe
1 finhackad rödlök
½ dl finhackad persilja

Gör så här:
1. Blötlägg den torkade svampen, se ovan.
2. Fräs löken glansig i smöret. Tillsätt svampen och fräs några minuter med löken, under omrörning och medeltemperatur
3. Rör ner tomatpuré, häll på vattnet och blötläggningsvattnet, rör om.
4. Tillsätt buljongtärning, grädde, citronsaft, tabasco och sherry.
5. Rör ner mjöl- smör pastan i små klickar och rör om väl så att det blandas ut ordentligt.
6, Sjud soppan 5-10 minuter och serverade den het med tillbehören ur separata skålar att förse sig av efter önskan.


Huvudrätt

PORTERSTEK

Detta behövs till 4 pers

1kg älgstek, nötstek eller skinkstek.
1 flaska porter
1 dl svart vinbärssaft (koncentrat)
1 tsk timjan (torkad)
10 enbär
6 st svartpepparkorn
3 st köttbuljongtärningar
2 vitlöksklytftor
1 stor gul lök, delad i fyra klyftor.

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser i en hög smal kastrull, låt koka upp.
2. Lägg i köttet, koka 1 timma/ kilo, vänd efter halva tiden, eller oftare.
3. Tag upp köttet och svep in i folie, låt ligga och vila under tiden som du gör såsen.

Sås:
Sila av ca 2 dl av vätskan från köttkoket, blanda med 1 dl grädde och 1 dl crème fraiche, vispa så allt blandas, red eventuellt av med majsena såsredning ca 1 msk för tjockare konsistens.

POTATISGRATÄNG

Detta behövs till 4 pers

800 g mjölig potatis (ca 8-10 st)
2 tsk salt
1 krm vitpeppar
2-4 vitlöksklyftor, pressade eller finhackade
2 dl vispgrädde

2 dl standardmjölk
1 dl riven lagrad ost
Gör så här:
1. Skala potatisen och lägg i kallt vatten en stund.
2. Blanda i en kastrull grädde, mjölk, salt, peppar och vitlök, låt koka upp.
3. Skiva potatisen tunnt, gärna på en "mandolin", lägg ner potatisen i gräddmjölken allt eftersom, se till så att stärkelsen från potatisen kommer med, det är den som gör att gratängen blir krämig och fin. Låt koka ca 5 min. eller tills du ser att den börjar ta ihop och kräma till sig.
4. Smaka på blandningen så att den är tillräckligt salt, det ska kännas som om man har saltat för mycket, för potatis slukar salt, utan salt smakar det blaskigt.
5. Häll gratängen i en ugnssäker form, strö på osten, grädda i 225 grader i ca 20-25 min.

DESSERT

FÖDELSEDAGSTÅRTA


Amanda bakade en egen tårta, receptet är än så länge hemligt!

Men vi kan avvslöja att den innehåller, björnbär, smörkräm och täcket är av sockerdeg och inte marsipan.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Jag blir såklart nyfiken. Vad är sockerdeg? Jag giassar att det är ngt mandelfritt?

Joanna sa...

grattis amanda.
hade du haft en egen blogg hade jag kunnat skriva på den istället.
just det.

Anonym sa...

Tack, tack min födelsedag blev väldigt lyckad.

Jo, bloggen är på G, jag blev väldigt inspirerad när du tyckte att jag skulle skaffa mig en.

Åsa sa...

Sockerdeg består av florsocker, äggvita och gelatin, fungerar som marsipan men är mycket mer svårhanterlig för den smular sig så lätt.

Det bästa är att blanda sockerdeg med lite mandelmassa så blir den lite smidigare och lättare att kavla ut.

Sockerdeg kan man köpa färdig från tex. Panduro, Amanda gjorde sin själv.

Det var mycket ambitiöst.