Matklubbens Topplista

tisdag, januari 11, 2011

Dag 9


Alltså jag mår så himla bra!

Jag har energi till tusen. Vill göra ALLT, vet bara inte var jag ska börja.

Idag efter morgonpromenaden gick jag direkt till vår gemensamma tvättstuga för att tvätta lakan. Laddade tvätt. Gick hem duschade, åt frukost. Hämtade upp kartongerna till julpyntet, nu ska julen bort!
Nu vill jag storstäda, överallt, få det rent och fräsch. Även källaren ska få sig en dust.

Efter lunchen var det dax för tvättstugan igen, kom då på att jag skulle tvätta min jacka, under tiden STORSTÄDADE jag tvättstugan, till och med toan, som vaktmästaren har ansvar för, men, det behövdes verkligen, eftersom jag var tvungen att gå på den, hehe detoxbesvär.

Vilken härlig känsla det är att städa, nu kan inget stoppa mig.

Jo det där med viktminskningen var ju för bra för att vara sant, i morse hade jag gått ner ännu mer och då förstod jag att det inte stod rätt till. Så jag vände på vågen och hittade en liten knapp som man kan ställa om mellan kg och något annat konstigt som jag inte fattar vad det är för viktmått. Jag har inte gått ner 6 kilo, men jag har gått ner 3 kilo i alla fall, det är ju superbra, på 11 dagar.

I eftermiddag blev det skjuts av flickorna till olika affärer, så då fick jag känna av hur viktigt det är att man verkligen äter var tredje timme för att hålla sig mätt. Vid tre drack jag en smoothie och det brukar jag klara mig på till klockan sex ungefär, då vi brukar äta middag. Men nu i kväll var jag inte hemma föränn vid sju och jag var så sjukt hungrig. Så det första jag tänkte var mjukmacka med bregott och ost, måste bara få i mig nå´t fort, fort, fort. MEN, istället åt jag några nötter och en clementin, sen värmde jag morots- och mandelsoppan som fanns kvar sen i lördags, först efter det kände jag efter om jag fortfarande var sugen på en macka, OCH det var jag, så då tog jag en liten mjukmacka av råg med bregott och en ostskiva på, såååå gott och nu är jag mätt, ska bara koka mig en kopp te och så ska jag kolla på Bygglov.

OCH i morgon är det premiär för SverigesMästerkock! Det programmet som jag hade kunnat komma med i, men så blev det ju inte och lika bra är ju det, men det ska bli så intressant att se om någon från Umeå kom med, om de visar köerna från audition i de olika städerna, då kanske vi får vara med på ett hörn.
Jag kommer att bänka mig framför TVn klockan åtta, sharp, så ni bara vet.

Boken jag väntar på kom inte idag heller, så jag fortsätter med förra veckans mat.

SMOOTHIE, BLUEBERRY SURPRISE, superduper god. Detta blir min favorit.
Blåbärssmoothie med blåbär och banan! Havre är snällt mot magen för alla mjölkkänsliga. Gott även med yogurt.
1 drink
1 dl havremjölk (jag använder rismjölk)
1 dl ananasjuice
1/2 banan
1 dl halvtinade frysta blåbär
Lägg allt i en mixer och blanda till jämn konsistens, vill du ha den lösare kan du ta i mer ananasjuice. Servera i ett stort glas.

TISDAG
Morgon
: Ett glas ljummet vatten med citron. Promenad, idag var det lite kallare, men ack så skönt.
Frukost: Havregrynsgröt med plommon och aprikoser.
Lunch: Kokt torsk med ångkokta grönsaker och äggsås.
Mellanmål: Smoothie, Bluberry surprise.
Middag: Morots- och mandelsoppa med en liten macka med ost till. (Plus lite nötter och en clementin)
Kväll: Te och en liten bit mörk 70% choklad.

Igår var jag så sugen på mörk choklad (gillar inte ljus), så jag var och fyndade en massa goda chokladkakor, ekologiska och Fairtrade, på Chokladbutiken för de hade 50% på hela sortimentet, de lägger ner butiken. Ganska synd, för de hade verkligen ett bra utbud av kvalitetschoklad, hade man haft pengar skulle man ju ha köpt butiken.
Så nu har jag gottat mig med en supergod chokladbit från Ecuador.

Annars så lägger vi pussel på kvällarna, Åke fick ju ett 1000 bitars av Amanda i julklapp, ett sånt som han även fick förra julen, inget vanligt pussel utan ett pussel av märket Wasgij, man ska INTE lägga motivet man ser på locket, utan motivet som personerna på bilden ser! De reagerar på en situation och det är den bilden man lägger! Den enda hjälp man har, är skuggorna i förgrunden. Klurigt men himla roligt. Vi måste vara färdiga innan Camilla åker på semester, för då kommer Fanny och hon ska sova där inne, så då måste vi göra bordet mindre, för att få in madrassen.

Jag hörde på radion om en butik här i Umeå som köpt hem ett pussel med 32000 bitar, kolla HÄR.
Vem som helst får komma dit och bygga, man kanske skulle ta en sväng förbi och lägga några bitar, det vore en upplevelse att fått vara med och bygga på världens största pussel.
Någon som hakar på?

Nä nu ska jag lägga mig och läsa lite, man ska ju lägga sig lite tidigare, nu under detoxen.


Sov gott alla godingar. Puss
Å du, Om du ser att någon saknar ett leende, ge dem ditt.

Inga kommentarer: