Matklubbens Topplista

lördag, januari 08, 2011

Dag 6

Idag vaknade jag vid halv sex, efter en knäpp dröm, berättare längre ner i inlägget, gick på toan, la mig igen och drömmen fortsatte, hahaha, helt galet.

Sen vaknade jag snäppet före nio, pigg som en lärka, hoppade formligen ur sängen, in i köket för att baka ett detox bröd, iiiihh så spännande :))))

Här kommer receptet

DETOXBRÖD
1 runt bröd
1 msk Fibrex (ska egentligen vara 1 msk fiberhusk , men jag är allergisk mot psyliumfröskal)
1 dl vatten
1½ dl krossade linfrön
2 dl pumpakärnor ( ska egentligen vara solrosfrön, men jag är allergisk mot dem)
2½ dl kokosflingor
200g en hel påse sötmandel
4 ägg
4 msk olivolja
1 msk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk havssalt

Sätt ugnen på 160 grader. Blanda Fibrex/Fiberhusk med vattnet, låt svälla i 5 minuter.
Blanda linfrön, pumpakärnor/solrosfrön, kokosflingor och sötmandel i en matberedare och kör så de finfördelas. Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg som sedan knådas mycket lätt och formas till ett runt bröd direkt på plåten (med bakplåtspapper). Låt det bli 3-4 cm högt så att det blir genomgräddat. Låt stå i ugnen i 60 minuter (det räckte bra för mig) eller längre, beroende på hur sprött du vill ha brödet. Skär i tunna skivor och njut brödet varmt med smör/bregott på.


Följande dagar kan man rosta brödskivorna, det tror jag blir gott.

Brödet blev gott, men inte så salt och smakrikt som ett vanligt bröd kan vara, men det är ju inte meningen heller eftersom det ska ätas vid en utrensning, då man ska vara försiktig med salt.
Jag skulle gärna byta ut hälften av mandlarna mot hasselnötter för de smakar mer. Det man känner mycket tydligt är kokosflingorna, de stannar kvar längst i munnen som man sen upptäcker att man sitter och tuggar på.

LÖRDAG
Morgon: Ett glas ljummet vatten med saften från ½ pressad citron.
Frukost: Detoxbröd med smör/bregott en kopp rött eller grönt te.
Mellanmål: Smoothie.
Lunch: Morots- och mandelsoppa.
Mellanmål: Avokado, cocktailtomater och lite keso
Middag: Kycklingburgare.
Kväll: Grönt ingefärste.

MANDEL-OCH MOROTSSOPPA, en soppa full av antioxidanter som motverkar åldrande samt magnesium som främjar binjurefunktionen. Gör en stor sats förvara i kylen, håller en vecka, perfekt lunchsoppa.

4 portioner
2 gula lökar, skalade och hackade
2 vitlökslkyftor, skalade och hackade
6 morötter, skalade och hackade
2 sellirstjälkar, ansade och skivade
2 grönsaksbuljontärningar (utan vete och glutamat) ekologiska
1½ l kokande vatten
2-3 msk färsk koriander, spara stjälkarna
2-3 msk färsk persilja, spara stjälkarna
100 g sötmandel, skållad och finmald

Koka lök, vitlök, morötter, selleri och stjälkarna i en rymlig kastrull, tillsätt vatten och buljongtärningar, koka upp, låt koka tills morötterna känns mjuka. Skålla och mal mandeln under tiden. Sila av grönsakerna från buljongen och spara det tills vidare, häll tillbaka grönsakerna i kastrullen ta bort stjälkarna, tillsätt lite av buljongvattnet och mixa soppan slät med mixerstav, tillsätt den malda mandeln och späd soppan med resterande buljong till önskad konsistens (jag tog med allt, då blev soppan perfekt).
Servera med de hackade örterna. Soppan är ganska osalt, vilket den ska vara, men jag saltade på med pyttelite Herbamare örtsalt och då blev den perfekt.

Camilla kom förbi lämpligt då denna soppa var färdig och hon tyckte att den var jättegod. Och vet ni vad? Hon gillade brödet också, jippi, äntligen någon som inte rackar ner på min hälsomat, hahaha.
Fast nu ska jag inte vara orättvis, Åke tyckte faktiskt att soppan var god och den var jättegod, det kommer att bli en av mina favoritsoppor, så sann soppälskare jag är.

Nu ska jag och Camilla gå en sväng på stan, skriver mer sen.

Sådär ja, då har vi gjort stan och dessutom hunnit hjälpa Camilla med att köpa och köra hem en ny TV.
Och så har vi badat bastu och spelat yatzy, så himla skönt, nu är man renskrubbad från topp till tå, känner mig som en ny människa. Nu ska det bli gott med mat.


KYCKLINGBURGARE, försök få tag på kycklingbröst från ekologiskt uppfödda och frigående kycklingar.
6 stycken burgare (bra att ha i frysen, till kommande middagar)
1 msk olja
500 g kycklingbröst utan skinn, skär i mindre bitar ställ in i kylen
3 salladslökar, ansade och skivade
1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
2 msk färsk persilja, hackad
½ hönsbuljongtärning
TOMATSÅS
1 röd lök, skalad och hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
400 g körsbärstomater, halverade
lite örtsalt
lite vatten
färsk basilika
TILLBEHÖR
Blandad sallad 1 näve/person
1 morot ansad, skalad och riven
½ gurka, skivad
½ röd paprika, skivad
½ gul paprika, skivad

Börja med såsen: Lägg alla ingredienser till såsen utom basilika i en kastrull. Koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda, rör om då och då, i 30-40 minuter tills blandningen mjuknat och blivit trögflytande. Späd med lite vatten under tiden om så behövs. Lägg i en skål, täck och förvara i kylen i max 3 dagar, strö över färsk basilika.
Burgarna: Förvärm ugnen till 200 °C. Täck en bakplåt med aluminiumfolie. Kör den hackade kycklingfiléen i matberedare tills den är finfördelad. Tillsätt salladslöken, vitlöken och persiljan och kör ytterligare några sekunder bara så att allt blandas. Lös upp buljongpulvret i 1 msk hett vatten och tillsätt det i kycklingblandningen. Kör några sekunder så att massan bildar en mjuk boll. Häll ner blandningen i en ren skål. Täck över och kyl i 15 minuter. Blöt händerna under rinnande kallt vatten och forma blandningen till 6 jämnstora bollar. Lägg bollarna på bakplåten och platta ut något med baksidan av en sked för att forma burgare. Ställ in i ugnen och stek i 5-7 minuter. Vänd burgarna och stek i ytterligare 5-10 minuter. Ta ut ur ugnen och låt vila i 5 minuter. Arrangera en burgare på salladsblad och toppa med riven morot, gurkskivor och paprikaringar. Servera med grillsåsen.

Supergott och jag saknade inte det vanliga vita hamburger brödet.

Nu ska vi se Stjärnorna på slottet.
Jo så här var min dröm:
Jag, Ida och Amanda hade varit på kalas. Det ösregnade. När vi kom hem skulle vi försöka ta ut resterna av tårtan och kakan ur bilen utan att de skulle bli blöta, Ida såg en trilla som stod där bredvid så hon ställde först tårtan i vagnen sedan kakan, jag bar Amanda för hon var ganska liten, sen sprang vi det fortaste vi kunde in i huset.

Där var Olle och Inger och en liten flicka, inte Linnéa utan mer som Linnéas dotter. Det visade sig att vi hade bjudit in dem på middag eller kalas, jag visste inte vilket och jag hade totalt glömt bort att handla eller förbereda någon mat eller tårta. Jag fattade inte hur jag skulle bära mig åt för att fixa till något. Men så kom jag på att vi i alla fall hade rester kvar från tårtan och kakan från kalaset vi varit på, MEN Ida hade glömt att ta in dem från vagnen, så de var helt sönderregnade. Där sket det sig.

Nu vaknar jag och tänker men herregud hur drömmer jag egentligen, nu är det andra gången jag drömmer att jag inte har fixat mat till en bjudning, förra gången gällde det Nyårsafton till och med. Jag gick på toan, sen la jag mig igen somnar om....

...OCH fortsätter att drömma LÖSNINGEN.

Jag drömmer att jag hittar på att jag måste åka och lämna tillbaka en film. Istället åker jag och köper familjepizza. När jag kommer hem har Ida och Åke börjat baka bullar med Amanda och lillflickan, perfekt idé tycker jag, Olle och Inger tycker att det var en toppen, så fick flickorna något att göra och vi fick fikabröd.

Sen kommer det upp en skylt där det står ALTERNATIV 2.
Jag fortsätter alltså att drömma en till lösning.

Jag hittar på att åka och lämna tillbaka en film, men köper varmkorv med bröd, när jag kommer hem gör jag en Brita tårta den med tunn botten och maräng ovanpå som går så snabbt att baka i ugnen med jordgubbar och grädde som fyllning, sen gör jag eget potatismos och alla äter och är så glada och lyckliga och ingen får veta att jag hade missat något.

Hahahaha, man börjar ju fundera vad det är som rör sig i mitt huvuvd och mina tankar.

Kanske för mycket tankar om mat och kanske för mycket film. Nåväl här kommer en fin dikt om hur livet bör vara.

Nöjd levnad
äta litet,
dricka vatten
roligt sällskap,
sömn om natten
käckt arbeta,
lägligt bo,
stillhet någon
stund om dagen
det är lagen
om min hälsa
och min ro.
Olof von Dalin
Sov gott och länge, alla mina kära, imorgon är det söndag. Puss

Inga kommentarer: