Matklubbens Topplista

onsdag, januari 12, 2011

Dag 10

Avokado= Naturligt Lyckopiller

Jag var så himla trött i morse, fast jag la mig mycket tidigare än vanligt. Jag har sovit gott, har bara varit på toan två gånger och drömde inget särskilt, bara lite gulligt om Olle.

Men när jag väl kom mig upp så blev jag pigg på en gång. Morgonpromenaden blev lite annorlunda i dag eftersom Åke körde bil till jobbet, så jag promenerade direkt för att möta upp Amanda, efter jag kramat henne hejdå vid busshållsplatsen, promenerade jag vidare in mot sta´n och kollade på nyheter i skyltfönstren.

Så idag gick jag i en hel timme, det var lite kallare och det snöade en aning, men det var så himla härligt.
Under dagen har jag inte gjort så mycket, pratat med Katarina en timme, för att höra hur det går och hon hade gjort en hjärtröntgen här i Umeå i går, så hon väntar på svar i dagarna. Hoppas bara att det inte är något allvarligt.

Sen har jag börjat planera för ommålning av hallen och vardagsrummet, vitt ska det bli. Ska ju byta ut byrån i hallen mot ett vitt halvbord i samma stil som pallen. Har köpt snygga ljusstakar till bordet och så ska jag virka vita sirliga dukar i flera olika storlekar. Nu gäller det bara att hitta snygga korgar för mössor och vantar som inte tar för stor plats och som smälter in med det övriga.

I eftermiddag promenerade jag in till sta´n igen för att bada Ir bastu och så fick jag ryggmasage efteråt, superskönt. Sen gick jag en sväng och kollade på dukar och löpare och så blommor till köksfönstret, men hittade inget som jag kände för, så jag får ta bilen och åka ut till Blomsterlandet och Plantagen en annan dag.

Men i dag kom äntligen Detoxboken jag väntat på, så i morgon kör jag igång med ett HELT annat upplägg, det ska bli spännande, jag skriver mer i morgon.

ONSDAG
Morgon: Ett glas ljummet vatten med pressad citron. Promenad med stavar en timme.
Frukost: Havregrynsgröt med katrinplommon och aprikoser.
Mellanmål: Grönt te med ingefära och citron.
Lunch: Rester från gårdagens fisk. En kopp rooiboste med champagnesmak, gottgotteligottgott :)
Mellanmål: En avocado.
Middag: Kyckling ugnsbakad i foliepaket.
Kväll: En kopp detoxte.

UGNSSTEKT KYCKLINGBRÖST MED SHIITAKESVAMP,
En rätt som innehåller ett av de mest läkande livsmedel, shiitakesvamp, som är ett fantastiskt smörjmedel för immunförsvaret.

4 portioner
1 msk olivolja
4 kyckingbröst utan skinn
125 g shiitakesvamp, ansade
1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
2 schalottenlökar, skalade och finhackade
2 msk hackad färsk persilja
1 msk grönsaksbuljongpulver utan vete, upplöst i 1 dl hett vatten
12 körsbärstomater
4 små kvistar färsk timjan
4 små kvistar färsk rosmarin
1 citron, i 4 klyftor
Förvärm ugnen till 200 °C. Riv av fyra stora ark aluminiumfolie och pensla mitten på varje med olivolja. Skär en ficka horisontellt längst mitten på varje kycklingbröst med en vass kniv. Se till att inte skära helt igenom. Fyll fickorna med svampen, vitlöken, schalottenlöken och persiljan. Lägg ett bröst på varje folieark, vik upp kanterna och tillsätt knappt 2 matskedar buljongvatten, 3 körsbärstomater och 1 kvist vardera av timjan och rosmarin. Pressa lite citron över. Vik ihop folien ordentligt så att allt stängs in, placera på en ugnsplåt och stek sedan i ugnen i 25 minuter. Ta ut ur ugnen och låt kycklingen vila i folien i 5 minuter. Lägg foliepaketen på 4 tallrikar, öppna dem något och servera genast med en stor sallad.



Källa: 'Kokboken du är vad du äter', Gillian McKeith

Ikväll har jag varit så vansinnigt godissugen, så jag har ätit, lite mörk choklad, några hårda kaffekarameller och några lakritsbitar, men i morgon är det helt slut med sådana snesteg, då börjar allvaret!

Och så har ju äntligen Sveriges Mästerkock startat, det var intressant att se vilken mat som föll kockarna på läppen, det skulle ha varit spännande att i alla fall fått höra vad de hade tyckt om min mat som jag tänkte laga. Nåväl, det får jag ju aldrig veta, så det är ju inget att gräma sig över. Nästa vecka sänder de från uttagningen i Stockholm och Umeå och veckan efter det börjar tävlingen.
Detta program ska jag följa sittande i min egen soffa helt avslappnad.

Nu ska jag pussla lite och dricka detoxte, sen blir det sängen och några sidor i min nya detoxbok.

Sov gott och länge, vi hörs i morgon, Puss.



Att leva är att välja.
Att inte välja är
också ett val.

Inga kommentarer: