Matklubbens Topplista

måndag, januari 10, 2011

Dag 8

Bilden är från tidig oktober, vi har tio gånger så mycket snö idag.

Så skönt att komma igång med morgonpromenader igen.
Härliga helg, men nog blir man lite "försoffad" alltid.
Jag promenerade både med Åke och sedan med Amanda, så jag fick ihop 45 minuter idag också.
Nu märker man att det håller på att vara vanliga arbetsveckor igen, för så mycket trafik och folk som var i farten.
Det var så jobbigt att gå, det var bra skottat, men halkigt som bara den, man fick tänka på hur man satte varje steg, tur att jag hade stavarna, så kunde jag stödja mig på dem, när det var som värst. Men Amanda den stackarn fick spänna sig för varje steg, så det tog lite längre tid än beräknat, så sista biten till hållplatsen fick vi springa, fy sjutton så jobbigt det var, med bara citronvattnet som bränsle, hade behövt lite mer kolhydrater i tanken, hahaha.

Sen blir det en eftermiddagspromis ner på sta´n, jag ska bada infraröd bastu och sen få masage, så härligt det ska bli.

Nu sitter jag här ny duschad och har precis ätit frukost och känner mig så avslappnad och på något sätt fokuserad.

Det är ju tur att jag har det jobb jag har och att ha kontoret hemma underlättar verkligen när man kör en detox. Det skulle inte fungera med alla måltider och toalettbesök om jag skulle jobba på en större butik, en fabrik vid ett löpande band eller liknande, där man måste vara på plats hela tiden.
Dessutom är det viktigt att man verkligen äter sex gånger under dagen och dricker sitt örtvatten.
Så då passar det perfekt att köra detta nu när jag har några lugna veckor.

Nu har jag följ detoxdiet.nu en vecka, så nu ska jag prova någon annans upplägg, jag provar Ulrika Davidssons två-veckors meny ur hennes bok "Gå ner i vikt och rena kroppen med detox".
Jag har beställt boken men inte fått den ännu, så därför blir dagens mat från förra veckan.

Det var en gedigen handlingslista, men mycket av det har jag redan hemma,hehehe, tror jag det var väl vissa saker som fattades. Det var ett lite annat upplägg med mer frukt än i det tidigare programmet.
Men som sagt var man får prova sig fram till vad som passar en bäst. Man känner ju hur man mår helt enkelt efter man har ätit ett par dagar.

MÅNDAG
Morgon: Ett glas ljummet vatten med pressad citron. Morgonpromenad med stavar, 45 min i raskt tempo.
Frukost: Havregrynsgröt med linfrön, torkade katrinplommon och aprikoser. En kopp rooiboste.
Lunch: Röd och gul böngryta. Eftermiddagspromenad varierad tid och tempo, beroende på vad jag ska göra.
Mellanmål: Smoothie.
Middag: Ugnsbakad fisk i folie.
Efterrätt: Torkad frukt med några sötmandlar.
Kväll: Te och lite nötter.

Eftersom jag äter så pass sen frukost och tidig lunch, behöver jag inget mellanmål på förmiddan. Jag tar det istället som en efterrätt efter middan.

Efter detoxen kan man inte gå tillbaka till sitt tidigare leverne, då är man snabbt tillbaka till där man var när man började.
Läs därför hälsokokböcker och självhjälpsböcker för att kunna förändra ditt tänk.
Jag har provat många olika sätt att äta, Gi-metoden , Isodieten , South Beach metoden , de två senare var så torftigt så det funkar inte för mig. Men nu har jag hittat Ulrika Davidssons LCHF kokbok och de rätterna verkar passa in på min smak vad gäller mat. Men det är bara en test, inte säkert att jag fortsätter med den. Går jag upp i vikt eller inte mår bra byter jag helt enkelt till något annat. Men upplägget verkar superbra.

Det är inte lätt att veta vad och hur man ska äta, vad och vem man ska tro på särskilt om man läser denna artikel .


Tankens makt är stark, vi kan visualisera oss dit vi vill komma, men vi måste tro på att det funkar, annars gör det inte det. Jag har läst Irma Lauridsens bok i ämnet. Jag visualiserar väldigt mycket i min vardag och med denna bok får jag tips och idéer hur jag kan fortsätta att visualisera på rätt sätt, komma från mönstret med mina negativa visualiseringar.

På tal om att gå upp i vikt, eller nu då snarare gå ner i vikt. Så har vår våg fått fnatt, den visar typ 100 kg för mycket, men jag har i alla fall kollat min vikt på nyårsafton och nu när jag ställde mig på vågen i morse så visade den 6 KILO mindre!!! Det är ju inte klokt, kan jag ha gått ner 6 kilo på 11 dagar? Är det sant så är det ju fantastiskt. Då om jag fortsätter att gå ner lika mycket följande två veckor, då har jag gått ner det jag hade tänkt mig. Men jag ska inte ropa hej föränn jag är över bäcken.

Nu ska jag gå in till sta´n och bada Irbastu .

I det långa loppet kanske pessimisten
har rätt,
men optimisten har det roligare.

Daniel L. Reardon



Ha en riktigt skön och fin måndag, ut i det härliga vädret och rulla er i snön. Puss






Vill du läsa mer finns det hur många sidor som helst om just detox, här kommer några.
10 tips för näringsrik detoxmat

Detox med Zara Öberg

10 Gudomligt goda gröna soppor

Inga kommentarer: