Matklubbens Topplista

fredag, januari 07, 2011

Dag 5

Det här går ju riktigt bra :)

Under gårdagen mådde jag superbra, det enda var, att när man sitter så där och bara slöar och ser på TV kommer ett invant beteende fram, man vill fika och äta på något HELA tiden.

Så det blev mycket tedrickande.
Men det enda jag längtade riktigt mycket efter var lakrits och just lakritspipor, helt sjukt hahaha, undrar vad det beror på .

Så idag när jag gick och postade några brev, har jobbat ett par timmar, AG-intyg, så slank jag in på Nattöppet och köpte lakrits för 6 kronor, hehe, bara för att se om begäret går över, måste ju vara något jag saknar som finns i lakritsen. Jag har ätit några bitar, så nu är jag nöjd, för idag i alla fall, så får vi se om suget kommer tillbaka.

Även fast Åke satt och åt lussekatter, jitterbuggar och frossade i choklad ur alla fyra chokladaskar som vi fick till jul, kunde jag avstå.

Men Jag fuskade lite under dagen med att äta mer nötter och torkade fikon än vad som rekomenderas och så slank det ner 5-6 choklad/kaneldragerade mandlar. Men det var ju inget riktigt helt galet dåligt heller, men, jag fick gaser och magen svällde upp utav bara den, så nu vet jag det, mindre eller ingen torkad frukt får det bli hädanefter.

På förmiddan har jag haft lite svag huvudvärk och så har jag svettats mer idag än de andra dagarna, men det är ju ett bevis på att jag svarar bra på behandlingen. Men under dagen har huvudvärken gått över.

Även mina täta toabesök är ett bra bevis på att utrensningen funkar.

Jag har ju i vanliga fall problem med trög mage, men när jag kör detta program är det inga problem.
Efter att ha druckit citronvattnet är det full fart.

Citron- vatten kan man dricka varje morgon oavsett om man detoxar eller ej det hjälper till att rensa tarmarna.




Fredag
Morgon: Ett glas ljummet vatten med pressad citron.
Frukost: Pajalagröt, med kanel och rismjölk.
Mellanmål: Grönt te och nötter.
Lunch: Gulröd böngryta.
Mellanmål: En mugg misosoppa.
Middag: Ugnsstekt kycklingbröst med shitakesvamp.
Kväll: Grönt te, sötmandel.

PAJALAGRÖT, jag är en riktig grötälskare och det här är bland den godaste gröt jag har ätit på länge. En fiberrik och näringsrik gröt.
2 portioner (Åke var ledig idag så då åt vi frukost samtidigt)
1 dl krossade linfrön
1/4 dl russin
2 katrinplommon
4 torkade aprikoser, hackade
1 nypa salt
4 dl vatten
½ dl havrekli
1 dl fiberhavregryn
Blanda allt och lägg i blöt på kvällen. Koka gröten på morgonen i 10 minuter, tillsätt eventuellt mer vatten. Servera med kanel och rismjölk.



Renée Voltaire har bra ekologiska produkter, hennes misosoppa på portionspåsar är praktiskt, gott och nyttigt och mättande. Ta för vana att ha med dig ett par påsar i väskan, när du känner hungern slå till är det bara att be om en mugg varmt vatten, var än du är, på café, tåget osv.

TÄNK PÅ DETTA
Ät all mat i lugn och ro. Inte på stående fot, tala inte i telefon, jobba absolut inte samtidigt.
Innan du äter, sätt dig skönt ner och andas en stund.
Tänd ljus, sätt på ljuv musik och när du äter, tänk då på att du gör det för att nära kroppen.
Titta, lukta, smaka med närvaro, välbehag och förundran.
Ät långsamt, tugga noggrant, lägg ner besticken en stund och luta dig tillbaka.
Man blir mätt på mindre, det tar 10-15 minuter för mättnadskänslan att komma, äter man fort äter man lätt för mycket.
Välj ekologiskt så får du i dig så lite bekämpningsmedel och andra miljögifter som möjligt.
Ät på regelbundna tider, hoppa inte över någon måltid även om du inte känner dig hungrig, ät bara lite mindre då. Om du hoppar över måltider är risken stor att det slinker ner något onyttigt, då när blodsockret börjar sjunka. Det förhindrar blodsockerfall/pendlingar. Ny forskning har visat att kroppen vill ha och mår bra av regelbundna vanor.

Drick vatten.

Försök att få lite extra vila under tiden du detoxar, lägg dig tidigare på kvällen, eller vila mitt på dagen. Ta det lugnt med hårdträning när du följer detoxprogrammet men promenera, simma eller yoga.

Börja dagen med en promenad eller yoga.

Vänta inte på gudomlig inspiration eller på de rätta förutsättningarna. Börja idag med ett litet, litet steg. Så skapar du möjlighet för förändring och nya mönster.

Ha en riktigt skön kväll, sov gott och länge, i morgon är det lördag. Puss











Källa: 'Sannas matbok - för den självläkande mäniskan', Sanna Ehdin.

Inga kommentarer: