Matklubbens Topplista

söndag, oktober 17, 2010

En erfarenhet rikare

Sådärja, då var denna nervpirrande dag över och jag sitter här i soffan med ett glas vin, stickningen och slötittar på tv tillsammans med Camilla och Åke (Ida , Amanda och Fanny har åkt hem) och luften har rent ut sagt gått ur mig.

Ända sedan Camilla berättade att hon hade anmält mig till Sveriges mästerkock, har jag grubblat och grunnat på denna tävling.
Ska jag tacka ja till inbjudan?
Om jag blir antagen, vad ska jag laga till och visa upp som visar vem jag är och min matlagningsnivå?
Om jag dessutom går vidare till dag två, då man ska laga till maten på plats, vad ska jag då laga till, jag har ju bara 40 minuter på mig?!

Jag har letat inspiration bland alla mina recept, i kokböcker och i tidningar.
Detta har tagit mycket energi och jag har tappat, liite, fokus på det mesta i vardagen.

Idag var dagen med lilla d, auditiondagen.
Och jag blev ju uttagen till denna dag eftersom jag till slut tackade ja efter många om och men.

Jag bestämde mig ganska sent för vad jag skulle laga till, det blev ett säkert kort som vi har ätit många gånger.
Alltså en trerätters, precis det som representerar mig.

Förätt: Melon, lufttorkad skinka, mozarella och oliver på salladsbädd med en senapsvinägrett.
Huvudrätt: Kycklingspett med sweet chiliglaze, quinoasallad med fänkål, körsbärstomater och citron.
Dessert: Yoghurtmousse med citrussallad.

Allt kändes kanon hela dagen.

Jag kom till Nolia strax före tio.
Jag ställde mig i kön utanför och Åke körde runt hela stan och hämtade upp flickorna.
Sen köade vi alla sex och blev filmade för TV.

Vi skulle gå in i lokalen på ett speciellt sätt, vi skulle passera kameran tätt och från bägge sidor, eftersom de var bra på att instruera behövde vi bara göra om tagningningen en gång.
När vi väl var inne fick jag ett deltagarnummer och så fick vi slå oss ner i green room.

Där fick vi vara med och "fejka" glägjerop och applåder, som de sa -allt på TV är ju bara fejk!
Det var kul och jag blev peppad, fick verkligen upp humöret, nu jäklar.

Sen fick vi gå upp fyra och fyra deltagare, lägga upp vår mat och gå in till första juryn.
Där fick vi svara på frågor och berätta om vår mat och varför just jag skulle vinna tävlingen.

Efter det var det bara att vänta på beskedet, nej eller kanske.

Fick man kanske, hade man en chans till att komma med till dagen med stort D, matlagningsdagen och träff med den "riktiga juryn", de tre musketörerna, hahaha, nej, kockarna, Per Morberg, Leif Mannerström och Marcus Aujalay.

Om man gått vidare skulle man få ett telefonsamtal under kvällen, om man inte kom med skulle man få ett sms.
Efter att ha sett många av de tävlandes bidrag kände jag mig säker och mycket upprymd, för min uppläggning stack verkligen ut, jag måste ju bara gå vidare. Glad i hågen åkte vi hem och åt trerätters lunch, samma som jag visade upp och flickorna tyckte att allt var klockrent.

Vi pratade om dagen D, om jag skulle gå vidare, hur jag skulle lägga upp matlagningen, vad jag skulle tänka på, hur jag skulle presentera mig, iiiii vad spännande.

För att ha riktigt färska ingredienser till dagen D, skulle vi åka och handla och jag skulle även laga till samma mat till kvällens middag, allt för att öva på tidspressen för morgondagen.

Under tiden som jag skrev handlingslistan, fick jag ett sms!!!

VA???

Alla, stannade upp och vi stirrade på varandra.

-Tack för att du sökte till Sveriges mästerkock. Tyvärr har du inte gått vidare i tävlingen. MVH /Sveriges Mästerkock.

Alla blev nog lite chockade och förvånade, det kändes ju så säkert att jag skulle gå vidare, till dagen D, i alla fall.
När jag hade smält första förvåningen, blev jag faktiskt lättad.
Just nu har jag så många järn i elden, det är lite för mycket och eftersom jag inte hade sökt själv, är jag inte alls besviken, men visst skulle det ha varit kul att få laga mat inför publik och kända kockar.

Att sedan gå vidare till Stockholm var väl inte vad jag trott och tillbringa sex veckor där skulle verkligen bli en påfrestning både på jobbet och familjen.

Och nu får jag en hyfsat "ledig" måndag.
Men det är klart att man funderar hur domarna tänkte.
Vi har funderat, spekulerat och analyserat under hela kvällen om deras tänk och upplägg av programmet.
Och spekulationerna kan bli hur många som helst, men vi får se hur de tänkte när programmet sänds efter nyår.
Det ska bli intressant att får se hur mycket vi kommer med i programmet, för de filmade oss ganska mycket, särskilt Ida.
Nu går jag vidare och fokuserar på jobbet, träningen och vår kommande "tre systrar" grej och fortsätter att sticka för brinnande liv.
Och så fortsätter jag att söka nya recept och så ska jag laga mat som aldrig förr.

4 kommentarer:

Ida sa...

vi hade ju iallafall väldigt kul och maten du gjorde va så sjukt god. jag ser fram emot att äta massa massa fler middagar nu när jag bor här. det är ju ba att du lagar så kommer jag o ibland henke om han inte jobbar eller sportar :)

Katarina sa...

Vad synd att du inte gick vidare! Fast nog tror jag att din tillvaro blir mycket bättre utan TV-inspelningar. Och vi vet ju alla att du är bäst. Det behöver inte bevisas av din medverkan i TV!

Anonym sa...

Vilken miss av juryn! Vi andra vet ju vad du kan. Ser fram emot nästa gång vi får testa dina kunskapeter.
Kram
Inger

Åsa sa...

tack, tack, jag är inte det minsta besviken, snarare lättad. Jag har varken tid eller energi att laga mat och bli inspelad och manipulerad i sex veckor. Och absolut inte lust att vara i Stockholm under november och december.
Men det var en skojig grej och vi hade jättekul.

Det blir många middagar både för familj och vänner, jag ska bara jobba undan lite först.