Matklubbens Topplista

fredag, oktober 08, 2010

Bovetegröt och bovetepannkakor


Bovetegröt med russin och honung
Receptet ger 2 portioner och tillagningen tar ca 15 minuter.

Du behöver:

2½ dl vatten
1 dl krossat bovete
1/4 tesked mineralsalt
0,75 dl russin
½ msk honung
1/4 dl mjölk

Koka upp vatten och tillsätt sedan de krossade bovetet och mineralsalt. Koka under lock på svag värme under 10 minuter. Blanda sedan i honung och russin och späd på med mjölken. Servera med mjölk och bär.

Pannkakor med bovete
Hur många det blir beror på hur stora och tunna du steker dem.
Du behöver:

50 g grahamsmjöl
50 g bovetemjöl
1 ägg
3 dl lättmjölk
1 nypa salt
1 nypa vaniljpulver

Vispa ihop allt och låt svälla i ca 10 minuter. Stek tunna pannkakor i lite smör. Servera med grekisk yoghurt och bär. Idag mixade jag yoghurt med frysta jordgubbar och björnbär. Blir grymt mättande också dessutom, så testa!
Bovetemjölet hittar man i hälsokost hyllan. Och det går inte att byta ut det mot vanligt vetemjöl.

Tro mig, jag har testat och det blev bara pannkaka av alltihopa, hahaha.

2 kommentarer:

anna sa...

hahah vad roligt ,, jag hittade hit eftersom jag sökte på zim sala bim ...känner Camilla och är "syster" till sussie adriansson..vad många härliga recept du har..

Åsa sa...

nämen, vilket sammanträffande, det var ju riktigt roligt.
Kul om du hittar något gott som passar dig bland alla mina recept.