Matklubbens Topplista

måndag, november 26, 2007

Vaniljfyllda saffranshjärtan



Till ca 40 fyllda hjärtan.

150 g smör

5 dl lättmjölk

2 kuvert saffran, ½ tsk salt, ½msk brännvin, konjak eller rom

50 g jäst för söta deger

½ burk kesella, ca 125 g

1½ dl vit sirap eller strösocker

1 ägg

19-20 dl mjöl, spara några dl till utbakningen

Fyllning:

5 dl standardmjölk

4 msk marsanpulver för kokning

4 msk strösocker

Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt.

Stöt saffranet med saltet och blanda med sprit. Låt stå en stund.

Finfördela jästen i en bunke och häll den fingerljumma vätskan över. Tillsätt saffranet med spriten, kesella, sirap , ägg och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa under duk ca 40 min.

Vispa ihop ingredienserna till vaniljkrämen, den ska vara ganska fast, låt koka upp under ständig vispning, kyl i vattenbad.

Ta upp degen, dela den i 4 delar och kavla ut varje del till rektangulära kakor. Markera med hjärtan, ( ca 8 cm) och lägg på en dessertsked vaniljkräm i mitten av varje, täck med en lika stor deg och stansa ut hjärtan med pepparkaksmått. Ta bort överflödig deg och använd till nästa utkavling.

Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper, jäs ca 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader. De fyllda bullarna penslas efter gräddningen med smält smör och doppas i strösocker.

Grädda mitt i ugnen ca 6 min.

Går mycket bra att frysa.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack snälla åsa! så fort jag vågar baka här hemma igen för alla kräkiga ungar ska jag kasta mig över dessa.