Matklubbens Topplista

onsdag, november 07, 2007

En nyfunnen favorit författare

Anna Gevalda

Firad författarinna i hemlandet Franrike alltsedan debuten 1999 med novellsamlingen "Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans". Född 1970, utbildad till fransklärare vid Sorbonne men skriver nu på heltid.


Jag fick den underbara boken "Tillsammans är vi mindre ensam", av Katarina för ett bra tag sedan, men eftersom jag inte riktigt kan få ro att läsa böcker på sommaren så tog det ett tag innan jag läste den.

Nu har den blivit film.

Men den visas inte här i Umeå!
Jag får vänta tills den kommer ut på DVD, jag längtar ihjäl mig, för jag älskar franska filmer.
Sen är det en sådan underbar historia.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Visst är den bra! Jag läste den förra vintern och försökte få min läsecirkel att läsa den men dom ville inte. Jag väntar också på filmen och kommer den inte till Umeå så lär den väl inte komma till Arvidsjaur heller. Kanske vi får se den i Sthlm. När ska du dit nästa gång? Jag skall vara där 4-9/12.

Åsa sa...

Ja boken är så himla bra.

Ida och Amanda sa att filmen var helt underbar.

Den gick visst ett par dagar i Umeå, som jag missade, jag vet inte om den fortfarande går i Stockholm.

Vi ska åka ner till Ida med ett flyttlass mest troligt helgen 7-9 december, men inget är spikat ännu.

Om det blir så måste vi bara träffas allihopa, för jag hörde att Joanna och Jon också skulle till Sthlm.

Det skulle vara kul att se hur Jacob bor.