Matklubbens Topplista

torsdag, november 15, 2007

Lovely smell

När jag kom hem igår så möttes jag av den ljuvligaste doft som finns,
nybakta kanelbullar.

Amanda hade bakat och

dessutom hade hon kokat kött till köttsoppan som vi skulle äta till middag.

Jag behövde bara fixa grönsakerna och klimpen.

Det är helt underbart när man kan samarbeta på detta viset, och hon tog initiativet.

Här kommer ett recept på bullar, som vi bakade när jag var liten, alltså utan bullformar.

Kanelbullar

Finns nog hur många recept som helst, här kommer ett av dem som du inte behöver formar till.

Cirka 25 stycken

150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
0,5 tsk salt
1,5 dl strösocker
1-2 tsk stött kardemumma
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
250 gr mjukt smör (inte smält, bara mjukt)
2 dl strösocker
2 msk kanel

Pensling:
Uppvispat ägg

Garnering:
Pärlsocker

Sätt ugnen på 225-250 grader.
Smält smöret o tillsätt mjölken. Värm till ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke o rör i lite av degspadet.

Tillsätt resten av spadet samt sockret, saltet, kardemumman o nästan allt mjölet (spara lite till utbakningen)
Arbeta ihop degen tills den blir smidig och slät (o släpper från kanten)
Låt jäsa övertäckt med ren handduk i 30 minuter.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp o ställ åt sidan.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord o knåda den smidig.
Dela degen i två lika stora delar.
Kavla ut varje deg till en stor avlång kaka ca 25*45 cm.
Bred ut hälften av fyllningen över varje kaka.
Rulla ihop från långsida till långsida.
Skär varje rulle i bitar.
Ställ bullarna med snittytan uppåt på bakpappersklädd plåt, vik in änden på bullen så att den inte rullar upp sig.


Låt bullarna jäsa i ca 30 minuter.
Pensla dem med det uppvispade ägget och strö över pärlsocker.
Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Går utmärkt att frysa.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja. sådana vill jag att mina barn också ska bli. tänk att få komma hem och känna den där doften! och det inte är jag som bakat! så underbart...