Matklubbens Topplista

onsdag, juli 18, 2012

Storstädning och att få vissa att sluta stressa upp sig

Stod högst upp på min "to do lista".
Men jag är en liten slöis idag, behöver återhämtning efter gårdagens kaos med en sönderstressad make.
Det är så jobbigt när han blir så stressad så att han är blir arg på allt hela tiden.
Man blir ju ofukesarad när man stressar, så allt går ju då också fel och saken blir ju bara värre.
Och man tycker att alla runt omkring går för sakta, kör för sakta, man ställer sig i fel kö och man tycker att folk är helt enkelt en stor hop idioter.
Eller man och man, kanske inte gemeneman tänker så, men min MAN, gör det och han är överlag en mkt stressad person, så han trillar dit ofta. Inte bra, varken för honom eller för omgivningen. Jag blir tyst och trumpen, för det känns som om han skäller på mig. För han uttrycker ju verkligen sin ilska och irritiation högt och tydligt. Svär och domderar.
Från början, försöker jag ta alla i försvar och försöker komma med olika förslag till varför folk går eller kör sakta. Och att det är ingen idé att hetsa upp sig för de hör ju inte vad han säger.
Nåväl, nu har jag ventilerat det och jag hoppas att han någon gång i framtiden förstår att han förstör så mycket både för sig själv och de närmaste i omgivningen och att han i alla fall, försöker ändra sitt beteende, försöka se mer positivt på saker och ting, helt enkelt ta det lite lugnt, börjar det jäklas, får han coola ner sig lite.
Det finns många knep man kan ta till, det är bara att börja jobba med sig själv.

Nu till dagens göra.
Städningen av lägenheten har fått stå tillbaka sen vi skaffade kolonilotten.
Jag visste att jag hade dåligt med rengöringsmedel, men glömde att köpa, varje gång jag handlade.
När Åke skulle på Biltema och komplettera med byggmaterial, såg jag att det fanns rengöringsmedel där vid kassan.
Billigt var det också, så jag tänkte,  äsch det får duga.
Orange till färgen, för man direkt tankarna till apelsin.
Och trot eller ej, men det luktar apelsin!
Det har jag aldrig varit med om förr, så nu kommer köket att lukta frukt.


 

Jag behöver ta en sväng på stan och handla lite små grejer.

Sen behöver det nog vattnas på lotten i eftermiddag. Det är soligt med växlande molnighet och relativt varmt runt +21. Får nog ta en cykeltur i kväll.
Jag skulle även behöva tvätta upp mattorna i köket och hallen. Måste boka tvättstugan, helst innan fredag, så det är rent och fint när vi åker till Sthlm, så skönt att komma hem också när det är rent och fint.
För att inte tala om fönstren, de har jag inte ens putsat i våras!
Men det var väl lika bra efter allt rengnande, men nog borde jag prioritera dem före allt annat.

Kläderna tvättar jag i maskinen inne och det är jag i  full gång med, vill även hänga ute, för att verkligen känna att det är sommar nu, men då måste jag ju gå ut också och det är jag alldeles för seg för att göra, just nu.

Skulle gärna vilja lägga mig på solstolen en stund också.
Får nog kombinera detta, hänga tvätt, ladda maskinen i grovtvättstugan, sola under tiden...
men vad nu? Nu försvann ju solen!
Ja,ja då är det väl bara att ta tag i trasan och skrubbsvampen här inne då!

Ja, jäklar hur ska jag få ihop allt detta utan att behöva börja stressa, hahaha.
Det är tur att jag är duktig på att varva ner.
Sätta mig en stund, med en kopp kaffe. Blogga lite.
Facebooka lite. Spela nå´t spel en stund.
Men, nu har jag suttit lite för länge, så nu är det bäst att jag sparkar lite på mig själv och sätter fart.
Jag är nog lite väl duktig på att ta pauser, tihihi.
Men när jag väl städar och jobbar, så gör jag det med racerfart.
Med gott resultat.

Pusselipuss så länge, vi hörs snart igen.


Inga kommentarer: