Matklubbens Topplista

lördag, juli 28, 2012

Mandelmassa

Alltså jag blir så less på att köpa fake, så nu gör jag min mandelmassa själv, så vet jag vad som är i den!

Jag får väl göra egen marsipan också, för att vara på den säkra sidan.

Ingredienser
2 1/2 dl sötmandel
2 1/3-3 dl florsocker
1/2 äggvita
2 bittermandlar
2 tsk vatten
Marsipan:
1/2 dl vatten
1 msk smör
2 1/2 msk vetemjöl
300 g mandelmassa
2 dl florsocker
Gör så här
Mandelmassa: Skålla och skala mandeln. Mal mandeln fint i mandelkvarn. Lägg den malda mandeln i en skål. Tillsätt socker och äggvita. Smaksätt med bittermandel och spä med några droppar vatten om massan blir för tjock.
Marsipan: Koka upp vatten och smör. Vispa i mjölet och sjud smeten tills den blir som en deg och börjar släppa från bottnen. Riv mandelmassan grovt. Låt degen svalna helt och arbeta in mandelmassa och florsocker.

Källa: recept.nu

Inga kommentarer: