Matklubbens Topplista

söndag, februari 06, 2011

Summering

Det blir mycket film för mig, för det är bland det bästa jag vet.
Jag är ju prenumerant på Lovefilm och får då två filmer varje vecka, eller fler om jag är snabb på att se de jag fått och skickar tillbaka dem med en gång, men det är svårt att hinna med fler än två filmer i veckan.

Ofta väljer jag inte de nyaste filmerna eftersom jag även ser mycket film på biografen och då ofta förhandsvisningar eftersom vi får de biljetterna, det gäller ju att utnyttja allt man kan få utan kostnad.

I förra veckan såg vi, ja faktiskt vi, jag fick Åke att se en film med mig, en riktigt må-bra-film, The Last Holiday, den var en riktig överraskning måste jag säga. Annars så är Åke ingen filmälskare, påstår han, men det beror nog helt och hållet på vilken film det är.

När vi träffades gick Åke på bio minst en gång i veckan, och då var inte jag särskilt intresserad. Men det berodde mest på att jag bodde i en by sju mil från en biosalong, Sackes bio i Arvidsjaur.
Dessutom fick man ju vänta ganska länge innan de stora filmerna gick upp i ett så litet samhälle i norrland.

Åke brukade köpa en rulle Center och så ringde han till mig från en telefonkiosk strax innan bion skulle börja.

När vi åkte till Umeå ett par gånger per år, brukade vi faktiskt gå på bio. Vi såg bland annat Greas, och när den kom till Arvidsjaur gick jag och såg den med Katarina och vi kände oss som Olivia Nethon John och svävade på moln när vi gick hem. Så härligt.

Filmer jag sett de senaste veckorna är följande
Last Holiday betyg 10, super bra en riktig må bra film med ett härligt slut.
Salt betyg 8, spännande, i samma anda som The Long Kiss God Night, som jag bara älskar.
Eat Pray and Love betyg 9, helt underbar miljö, Italien, matbilderna är helt underbara.
Åsa-Nisse betyg 4, nja svenska filmer är nog lite för hysteriska för mig.
Invictus betyg 9, ett mästerverk men lite för långdragen för mig.
Taken betyg 10, spännande jakt efter sin dotter.
Revolutionary-Road betyg 8, lite för tragisk för min smak.

Jag har sett fler filmer men jag orkar inte lägga ut dem, för nu ska jag lägga mig.





Puss och kram.

Inga kommentarer: