Matklubbens Topplista

fredag, februari 18, 2011

Kylan fotrsätter

-24 grader 06.20!
Ja, det är inte klokt vilken vargavinter vi fick detta år. Både mycket snö och svinkallt. Och det värsta av allt, det ska hålla i minst tio dagar till.

I tisdags när jag åkte till min morgonträning så var det -21 vid 06,30, när jag åkte hem efter träningen strax före åtta, såg jag rent hur temperaturen skönk allt eftersom jag körde, och när jag var tillbaka på Haga var temperaturen nere på -27 grader, fatta mitt i sta´n, helt galet. Inte undra på att man längtar till varmare breddgrader.

Om det är en kall och snörik vinter ska sommaren bli torr och varm, eller hur? Men det återstår att se, för nu kan man inte lita på någonting, när det gäller vädret!

Nåväl det är ju inget att göra åt, bara att gilla läget. Och idag är det ju fredag, en av mina favoritdagar och denna dag ska bli helt underbar, för det har jag bestämt mig för.

Jag börjar morgonen med en kopp hett detoxte, sedan blir det en smoothie, efter det torrborstning, en varm dusch med en kall avrivning.
Visste du, att om du är frusen ska du duscha varmt först och sedan så kallt som du står ut med, då stängs porerna och värmen stannar kvar, och det funkar, prova får du se, du blir varmare under hela dagen.

Smoothie ur boken Sannas Smoothies , för den självläkande människan. Idag blir det min favoritsmoothie Pina chocolada, det passar väl en fredag morgon, haha.

till 1 glas
2 dl ananasjuice (osötad)
½ dl kokosmjölk
1 msk lecitin (jag använder ett lecitingranulat, finns på hälsokosten)
2 tsk kakaopulver
1 msk proteinpulver (valfritt)

Mixa allt och drick denna uppfriskande dryck! Man kan även göra den utan proteinpulver och överraska med en god kvällsdrink.

jag gör en dubbel sats och dricker först ett glas, efter duschen tillsätter jag proteinpulvret i det som finns kvar i mixern och dricker det som frukost.

Lite fakta om innehållet; Lecitin är ett fettämne som är nödvändigt för cellmembranen, bindväven, cirkulationen, huden och hormonbalansen. Men särskilt viktigt för nervsystemet och hjärnan, ca 1/3 av hjärnans torrvikt består av lecitin och lecitinliknande ämnen. Lecitin ökar halten av signalsubstansen acetylkolin, vilket ger skarpare hjärna, bättre minne och mer ledvästska. Kakaon gör att man slappnar av och blir gladare, det innehåller anandamin, även kallat "lyckoämnet" eftersom det frigörs i kroppen när vi är lyckliga.

Sen blir det jobb, jag ska dema Dr Oetkers stenugnsbakade pizza Traditionale, det kommer att bli uppskattat, för många gillar ju pizza, och jag får hålla fingrarna i styr så att jag inte äter upp alltihopa, hehe.

Ha nu en riktigt skön fredag, baka något gott och bjud din käraste/käresta (han/hon). Puss.



Källa: Sannas smoothies

Inga kommentarer: