Matklubbens Topplista

onsdag, februari 09, 2011

Guldmatta


Till badrummet, nu ska lyxen in, överallt, i lägenheten.

Jag har länge tänkt virka en badrumsmatta, men har inte riktigt vetat vad jag ville ha.
Men så kom jag på att jag vill ju ha en i guld!

Men det finns inget guldgarn som är så tjockt, men då kom jag på att jag kan ju virka av trasmattor. Sakt och gjort, jag åkte till Olssons stuvar och hittade ett tyg som jag tror kommer att funka bra.
Det är stetchigt, som ett t-shirttyg det rullar ihop sig av sig självt. Men det har en tråkig baksida så det gäller att klippa remsorna i rätt bredd annars rullar de inte ihop sig.

Virknål: minst 7 mm, jag virkar med nr 8

Klipp eller riv remsor, ca 1-1,5 cm breda av tygerna. Om man har ett tyg som man kan riva blir mattan något fransigare. Detta tyg går inte att riva så det blir till att klippa, fyra meter tyg, det blir många remsor det.

Virka 5 luftmaskor (lm) och slut till en ring med 1 smygmaska (sm)
V 1: Virka 6 fasta maskor (fm) om ringen.
V 2: Virka 2 fm i varannan maska.
V 3: Virka 2 fm i var 3.e maska.
V 4 – 5: Virka 2 varv utan ökningar.
V 6: Virka 2 fm i var 4:e maska.
V 7: Virka 2 fm i var 5:e m
V 8-9: Virka 3 varv utan ökningar.

Fortsätt att öka på de följande varven, med en maska mer mellan varje ökning för varje nytt varv.

Du kan sen själv avgöra när det är dags för fler ökningar, då stramar kanten, eller när det är dags att virka utan ökningar, då känns kanten lös.
Virka tills du fått den storlek du vill ha på din matta.




Men nu blir det Mästerkocken. Puss.

Inga kommentarer: