Matklubbens Topplista

måndag, februari 21, 2011

De e måååndaaa morron...



Jaha, då var det måndag igen och en ny vecka, veckorna går verkligen fort och snart är vi inne i mars, härligt, då kanske temperaturen börjar bli något mildare. Idag har vi -16, så än så länge får vi dras med kylan.

Jag har så mycket jobb denna vecka, men roliga uppdrag. Onsdag och lördag ska jag bjuda på lunchmacka, kaffe och juice på den årliga bokrean. Samtidigt som jag står där och serverar spelar Birgit Lindberg piano, så detta brukar verkligen vara en mycket uppskattad tradition, det är fjärde året som jag är med.

Med det är mycket runt om kring ett sådant här event för att få allt att klaffa.
Först ska man ragga produkter, ringa företag för att få dem att sponsra, bröd, skinka, ost, kaffe och juice. Men jag har haft väldigt tur för samma företag har velat vara med varje år, det underlättar.

Sen ska man åka runt hela stan och hämta upp alla produkter så idag har jag hämtat osten, krutrök på Norrmejerier och i morgon ska jag hämta skinkan och så hoppas jag verkligen att jag hinner få kaffet och muggarna, för jag får hämta juicen och brödet först på onsdag och då är det stressigt för då ska jag göra mackor på morgon, så många jag bara hinner och vi har sagt ca 200 st per dag. Och det tar ju sin lilla tid.

Men nu ska jag i alla fall göra lönerna, återrapportera och fakturera lite.

Sen blir det en promenad till stan och zonterapi, jag har verkligen fått ordning på rygg och nacke, nu är det bara benen kvar.
Och så ska jag börja ta björkaska , det ska enligt min zonterapeut, tydligen ställa all obalans i kroppen till rätta.
Vad det är som gör att björkaskan hjälper är det ingen som egentligen vet. En mycket sannolik teori bygger på pH-balansering i två viktiga steg:

1. Björkaskan är kraftigt basisk, vilket gör att de organ som blir hämmade av en översyrning (t ex Lever, bukspottskörtet tarmsystemet, njurar m m) får en kraftig "energikick", så att både kroppens näringsupptag och utrensningsförmåga effektiviseras.

2. Björkaskan rensar kroppens vävnader och ledvätskor från syror och gifter. Eftersom cellerna tar sin näring ifrån vävnaden är denna miljö lika viktig för cellen som jorden är för en blomma. När vävnaderna blir fria från dessa oönskade ämnen förändras cellens miljö genom att pH-värdet höjs. Cellen får därmed lättare att ta upp" rätt" sorts näring.

Så länge vi tillför mer syror än vad kroppen kan göra sig av med kommer vår organism att kräva något som neutraliserar detta syraöverskott, för att på sikt förhindra ett sjukdomstillstånd.

Dosering
Askan kokas i vatten enligt receptet nedan och exktraktet blandas med minst 1½dl vatten innan det dricks.
Recept på björkaskaextrakt: 4 msk Björkasa blandas med 2 liter vatten i en rostfri kastrull. Koka i 15 minuter under lock. Låt uppkoket svalna av. Sila därefter koket genom ett oblekt kaffefilter. Förvaras svalt eller i kylskåp. Avkoket bör konsumeras inom två månader.

Och det kan ju inte skada att prova, då först vet man ju om det fungerade.

Mineralinnehåll:Kalium(K) Koppar(Cu) Magnesium (Mg) Mangan(Mn) Kalcium (Ca) Molybden (Mo)Fosfor(P) Järn(Fe) Selen(Se), Zink(Zn) Krom (Cr) Kobolt(Co)


Ha en riktigt skön måndag. Puss.

Ps. Denna lilla bebis är gjord av
Källa: björkaska aftonbladets blogg skrivet av honey and truth 3 maj 2010

Inga kommentarer: