Matklubbens Topplista

tisdag, februari 05, 2013

Vildjäst av russin.

Och vips så var det helt plötsligt fredag. Veckorna bara rusar iväg, ganska skönt, så får vi februari och vår snart.

Så här skrev jag för snart två veckor sedan. Och nu är vi en bit in i februari.

Och inte har jag gjort någon vildjäst, för i förrförra veckan blev min kollega sjuk och jag fick jobba hela dagarna helt själv och då är man helt uttömd på kvällen och man orkar inte ens starta en dator. Och nu är jag sjuk, igen, men nu är det influensan. Den slog till fort. Åke blev sjuk torsdag i förra veckan och blev sängliggande direkt. Och för mig började det lördakväll. Så nu ligger vi här sida vid sida och kapphostar. Det är helt otroligt, jag var förkyld i september, strax före jul och en vecka efter nyår, och så nu den här. Nu får det vara nog, jag har inte tid eller ork att vara sjuk.

Och jag som vill baka Levain bröd och då från grunden med vildjäst, och göra en "mamma" och efter det en "chef" och sen kan jag baka ett fantastiskt bröd. Glutenfritt ska det också bli, så det ska verkligen bli spännande att se om det blir lika bra som ett bröd bakat med gluten.

Här kommer i alla fall ett recept på hur man gör vildjäst. Jag får vänta ett tag till. Lycka till!

Vildjäst av russin

Ingredienser:
5 dl vatten
250 g russin
2 1/2 msk rumstempererad honung
3/4 dl socker

Blanda allt väl i en burk med lock (helst plast) som rymmer 2 liter. Låt burken stå i 4–7 dagar och skaka den 1–2 gånger varje dag. Det luktar alkohol och nästan smäller till när du öppnar locket. Jäsningen är klar när russinen flutit upp och det har bildats mycket kolsyra som syns i uppåtstigande bubblor. Sila allting genom en duk eller en finmaskig sil. Förvara vildjästen i högst 8° i max 2 månader.

Kom ihåg! Jäskraften kan variera mellan olika russin. Prova dig fram och ändra lite i mängden av de andra ingredienserna. Du kan göra flera olika satser första gången för att öva upp bedömningsförmågan.

Men nu ska jag se till och få i mig något att äta och sen sova lite till.

Ha det Gott.
Pussellipuss.

Inga kommentarer: