Matklubbens Topplista

måndag, februari 25, 2013

Fullmåne.

= orolig natt!
Fy tusan vad jag har sovit dåligt, drömt mardrömmar, svettats och druckit vatten och varit upp på toan tre, fyra gånger.

Inte som förra natten då jag drömde ljuvliga drömmar om att ta hand om en liten indisk flicka på dagarna, vars föräldrar kom med massor av väldoftande och välsmakande indisk mat, för att flickan skulle känna sig hemma.

Det är fantastiskt att man kan drömma känslan av både fruktan, som i natt och lukter och smaker som i drömmen från förra natten.

Jag läser på Wikipedia:
Fullmåne, den period då hela den synliga halvan av månen är upplyst.

Fullmånens ljus utnyttjades förr till utomhusaktiviteter som skörd, jakt och fiske.

Fullmånen i folktro

Fullmånen har alltid ansetts ha övernaturliga egenskaper. Den har ansetts frammana monster som varulvar.

Det vill jag lova, i natt var jag jagad av monster i mina drömmar.

Jag minns när jag var liten och det var fullmåne på vintern och det lyste upp och skaren gnistrade, då tyckte jag att det var så vackert och inte kusligt. Jag kunde inte sova, men det gjorde ingenting. Jag bara njöt av det fantastiska ljuset, som lyste in och gjorde rummet mysigt. Jag är ju uppvuxen i en lite by i en av Norrlands urskogar utan allmän gatubelysning. Så då var det välkommet med lite gratis ljus under det mörka vinterhalvåret.

Inga kommentarer: