Matklubbens Topplista

tisdag, december 23, 2008

Dan före doppare dan

Tänk att det alltid ska bli så stressigt mot slutet.

Jag skulle vilja vara helt klar den 22 december, så att jag bara kunde sitta och njuta den 23, bara göra lite finlir.
Men i dag har vi:
-blivit väckt av bussgods som ringde 07.30 och berättade att vi hade ett paket att hämta.
Tack, bussgods.
Vi hade glömt att ställa väckaren.
-handlat mat, trodde att vi skulle vara först, men ack vad vi bedrog oss,
alla andra i denna stad med omnejd hade tänkt samma sak, så vi köade in på parkeringen till Coop Forum för att köpa en speciell julklapp till barnbarnet F.
Det gick över förväntan fort ändå att hitta parkering.
Jag fick en finurlig känsla när vi stod i kön för att köpa denna speciella julklapp,
att vi köade förgäves, för att vi kanske stod i fel kö eller något liknande.
Så jag sa till Åke stå kvar här, jag ska bara fråga...
jo mycket riktigt så hade de inte fått denna förmånliga produkt ännu, kanske den skulle komma in senare under dagen, så vi lämnade stället och åkte till Maxi. (Åke köpte senare under dagen).

Vi började med system bolaget.
Vi brukar alltid köpa samma snaps till alla högtider, påsk, midsommar, jul, bara för att den är minst spritig, för jag har så svårt för att dricka de som är för spritiga.

Nyköpings Brännvin från Reimerholms snapsbryggeri, fyllig smak av sötlakrits med frisk citruston i 1700-talsstil. Klassiskt till sill och det smakrika smörgåsbordet. Perfekt till vitlöksdoftande fisksoppa. Utsökt med is som aperitif, gärna med oliver till.

Men så läste jag om deras, alltså Reimerholms, julsnaps 2008, Viterlidens guldakvavit, inspirerat av Västerbottens GULD- hjortron, klassisk akvavit kryddad med kummin, anis och fänkål, smaken har en fruktig ton av mogna hjortron och är mjukt avrundad med whisky.

Väl framme vid hyllan med snapsar, så var den hyllan tom,
länsad,
vilken besvikelse.
Men okej, vi köper den vanliga som vi alltid brukar köpa.
Åke säger -jag kan kolla inne i stan om den finns kvar där...
och den fanns kvar!
Det ska bli mycket spännande att smaka den till julmaten.
Handla mat gick fort utav tusan.

Sen har vi rejvt runt stan och jagat efter den där sista julklappen, som man alltid vill, ska bli den extra som barnen inte kunde förvänta sig. (Får se om det lyckades.)

Något som ska ordnas till nästa jul,
det är en extra
frys
nere i källaren.
Då kan jag baka
låååångt i förväg.
Jag rymmer ingenting i våran halva lilla frys.
Det bästa vore om vi hade en hel kyl här uppe med ett lite rejälare frysfack.
Och
i källaren ett frysskåp
eller
en frysbox.
Men det är så svårt att hålla koll och ordning i en sådan.
Dessutom stå på skallen och försöka hitta något som man inte vet om man har är ju bara helt omöjligt.
Så nu bakar jag in i det sista, vilket blir tidigt i morgon bitti.
-Middag med flickorna, Örtmarienrad kassler med krämig potatisgrstäng, recept kommer senare, likaså recept på alla julkakor.

Nu har jag klätt julgranen, en tradition från barndomen, det sista av allt, utan barn, och med en rejäl mugg glögg, det sista har jag nog infört själv med åren.

Skinkan i ugnen, gillar mest ugnsbakad före kokt, skinkan ska vara "torr" om ni förstår vad jag menar, blöt, sjaskig, slemmig är inget för mig.
Griljeringen får vänta till i morgon.

Barn och barnbarn kommer lagom till lunch, (fast Ida, Amanda och Fanny har kommit redan ivkäll.)

Blöta eller som alla andra kallar det, dopp i grytan, men jag doppar inte, jag blöter och det beror nog på att jag gillar tunnbröd , inte vört, därav längden som brödet ligger i skinkspadet. Därtill en rejäl skiva, inte tjock men stor av den nygriljerade skinkan, gott hemkokt äppelmos och stark och söt senap, hemgjord förstås!

I morgon när vi vaknar, allt som man inte har hunnit göra då, är helt utan betydelse.
Det man har räcker så bra som det är, för man hinner eller orkar ändå inte äta allt som man skulle vilja, det får man ta någon av de andra dagarna.

Så från mig till er alla.

Ha en riktigt God Jul!

Puss och kram.

Inga kommentarer: