Matklubbens Topplista

tisdag, juli 31, 2007

Kycklingfilé med fetaost och oliver

Kycklingfilé med fetaost och oliver
En lättlagad & läcker bjudrätt.

Ingredienser:
Till 4 pers behöver du:
4 kycklingfiléer á ca 100 g .
½ dl olja
½ dl soja
saften från en ½ pressad citron
salt och malen vitpeppar
1 kruka basilika
200 g fetaost
2½ dl mellangrädde eller matlagningsgrädde
1 dl svarta oliver

Till serveringen:
2 dl kokt fullkornsris/pers.

Bönsallad:
Ingredienser :
Till 4 pers behöver du:
1 kinakål
2 tomater
1 paprika
1 dl kokta stora vita bönor
1 dl svarta bönor
½ knippa persilja

Dressing:
½ dl olivolja
2 tsk vinäger
salt och malen vitpeppar
1 krm salladskrydda
2-3 vitlöksklyftor

Så här gör du:

1. Värm ugnen till 225 grader. Smörj en ugnssäker form. Putsa eventuellt filéerna från eventuellt "slams", stoppa en filé i taget i en plastpåse och banka ut den med en brödkavel till jämnare tjocklek. Blanda olja, soja och citronsaft och häll det över kycklingfiléerna och snabbmarienera ca 10 min. Salta och peppra.

2. Stek varje filé i en stekpanna, lägg över i ugnsformen. Repa av bladen från basilikan och hacka dem grovt, vilket man gör lättast genom att lägga bladen på varandra i en lagom bunt, rulla ihop till en liten cigarr, skär rakt över så får man smala strimlade remsor. Strö basilikan över kycklingen och smula över fetaosten.
Häll över grädden.

3. Baka rätten i ugnen i 15- 20 minuter. Strö över oliverna.

Bönsalladen:
Så här gör du:
1. Dressing: Skala vitlöken och hacka den fint. Blanda samman olja, vinäger, salt, peppar, salladskrydda och vitlök. Låt stå svalt till servering.

2. Ansa, skölj och strimla kålen. Skär tomaterna i klyftor. Skär paprikan i strimlor. Hacka persiljan.

3. Lägg kålen på ett stort fat och fördela tomater, paprika, bönor och persilja på. Droppa över dressingen före serveringen.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Ida sa...

Hoho...inte försumma bloggen nu. Det är så tråkigt att läsa samma sak hela tiden när jag kikar förbi.

Åsa sa...

Jag måste fokusera på jobbet nu tills jag kommer in i rutinerna igen, för det är nu eller aldrig som gäller, om vi ska komma in på marknaden.
Men! Jag ska försöka, skriva lite varje kväll i alla fall.

Ida sa...

Det kan jag leva med...tihi. Och jag säger bara go get 'em!!