Matklubbens Topplista

måndag, mars 25, 2013

Periodisk fasta.



Såg av en slump ett program på SVT2 i Vetenskapens värld om hur man ska äta för att hålla sig frisk med bra värden och få ett långt och bra liv. Det var verkligen intressant och det var minst sagt förvånande vad de kom fram till för resultat.
Hör och häpna det bästa sättet att komma till rätta med både viktuppgång och att få bästa möjliga värden, var att fasta i olika perioder till exempel hoppa över frukosten, den som vi har fått veta i alla tider är dagens viktigaste huvudmål.

Det handlar alltså om att fasta. Presis som på stenåldern, då varje människa fick gå ut och skaffa sig sin mat. Om de inte hittade mat för dagen, fick de alltså svälta tills den dagen de fick tag på något att äta.
En upptäckt de har gjort, är att när människan fastar så bildas det nya hjärnceller, vilket kan förklaras som att man skulle bli mer skärpt för att kunna komma på hur man ska få tag på mat.

Idag behöver vi inte anstränga oss särskilt mycket för att få i oss något att äta, det finns ju över allt. Istället har vi en överkonsumtion, vi äter frukost, lunch, middag, plus en massa mellanmål. Kroppen får ju aldrig vila.

Att fasta kan man göra på flera sätt och man får väl prova sig fram till vad som passar en bäst.

I programmet kickstartade programledaren med en fyra dagars fasta, han fick bara dricka vatten, svart te och misosoppa. Han var väldigt hungrig första dagen, men hungern trappades ner allt eftersom.

Han fick otroligt bra provsvar efter dessa dagar. Men det kan vara tufft i längden med hela fastedagar, när man jobbar. Så han forskade vidare och provade 2/5, man fastar två dagar i veckan och äter i fem dagar. De dagar han åt, frossade han verkligen. Så man skulle kunna fasta tisdag och torsdag.

Ett annat alternativ är 16/8. Vilket betyder att du fastar i 16 timmar och äter under åtta. Det vill säga du äter mellan kl 12.00-20.00 och fastar mellan 20.00-12.00, så gör man bort mycket av fastan under natten. Vilket kan vara en fördel för en som är van att alltid ha något att tugga på.

Helst ska man då också träna och då före det att man äter. För mig som börjar jobba först halv tio skulle ju det funka, men för den som börjar tidigt får ju lite svårare att hinna med.

Jag har egentligen aldrig varit en  frukostätare, så för mig skulle nog det funka.

För i tonåren drack jag bara te på morgonen och åt sen ingenting föränn skollunchen, och nästa måltid blev ju middagen hemma. Men istället åt jag kvällsmat, typ gröt, varm choklad och smörgås eller fil på kvällen innan man gick i säng.

På helgerna åt man frukost men då mer sällan lunch, så det blev ju som en liten längre period innan middan som man var utan mat. Och jag har ju varit smal ändå tills jag fyllde femtio.

Men nu ska jag prova med fasta 16/8, får vi se hur det går och vad jag får för resultat.

Inga kommentarer: