Matklubbens Topplista

söndag, mars 24, 2013

Jag älskar pizza!



Måste bara hitta ett recept på pizzadeg som funkar. Var inne på Lchfs kostrådgivares sida och hittade detta recept, har dock inte provat det ännu men det kommer att bli på långfredag, då jag är ledig.

Har ju provat baka med glutenfritt mjöl, men vet egentligen inte hur bra det är ur Lchf synpunkt.

Det blir mer mättande med mandelmjöl i degen så bitarna behöver inte bli så stora, men det där med ägg i gör ju så att degen blir omelettliknande och jag vill ju ha en knaprig lite hårdare och torrare deg, så vi får se vad jag tycker.

Det du lägger ovanpå kan du naturligtvis variera hur mycket som helst. Jag har lite svårt för varm parmaskinka, så för min del blir det nog någon annan god skinka. Och så hoppar jag över husken också så klart, vet inte ens om jag ska försöka ersätta den med något annat som binder, tex pofiber, vi får se.


3–4 portioner
•5 dl mandelmjöl
•1 tsk fiberhusk
•1 tsk bakpulver
•1 ½ dl vatten
•1 ägg
•2 dl riven ost (till pizzadegen)
•2–3 dl tomatsås
•100 g parmaskinka
•3 dl riven ost (till toppingen)
•2 påsar mozzarella•basilikablad
•blandad sallad
•olivolja, balsamvinäger
•salt och peppar

1.Sätt ugnen på 200°.

2.Blanda mandelmjöl (färdigköpt eller att du maler själv), fiberhusk och bakpulver. Rör ner vatten, ägg och riven ost. Låt svälla i 10 minuter.

3.Bred ut degen på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Gör antingen en stor eller flera små. Grädda i ugnen 10 minuter.

4.Bred ut tomatsåsen (fräst lök, krossad tomat, salt och peppar)

5.Lägg ut den rivna osten. Skiva mozzarellan och fördela på pizzan.

6.Grädda ytterligare 10 minuter.

7.Servera de nygräddade pizzorna med parmaskinka, basilikablad, blandad sallad med olivolja, vinäger och salt och peppar.

Inga kommentarer: