Matklubbens Topplista

onsdag, april 01, 2009

Solsken och glassprovning.

Idag har vi strålande sol och det är så varmt, +8 i skuggan, jag fick ta av mig koftan och gå med öppen kappa. Jag kände bara att jag måste sätta mig på balkongen en stund och sola och äta årets första glasspinne, lyssna på takdroppet, man hör riktigt hur snön smälter.

Så på vägen hem stannade jag och köpte glass, inte bara en, det fanns så många nya, kunde inte bestämma mig, så här har ni resultatet:

Den första jag provar är GB Sandwich Stracciatella med krossad choklad, den smakar faktiskt inte så annorlunda mot den vanliga sandwichen, kanske lite godare vaniljsmak, med små små chokladbitar, de lovar att det bara ingår naturliga aromer, det är ju bra.

Den andra jag provar är Nogger Mint. Helt underbar. Mintglass som fått sin färg från spenat- och brännesselextrakt. Rejäl nougatstång i mitten, med isig känsla och gott knaster i chokladöverdraget. Den här kommer klart att bli min favorit.

Magnum slår på stort och lanserar lyxiga glasspinnar levererade i kartong. Magnum Temptation, Vanilla-Madagaskar. Vaniljglass med extrakt från vaniljbönor från Madagaskar, kaliforniska mandlar överdragna med Belgisk choklad och kolasås, doppad i mjölkchoklad. Fantastiskt god vaniljsmak, goda mandlar, men alldeles för små bitar, väldigt lite kolasås också, men gott överdrag, trots att jag inte är så överförtjust i mjölkchoklad. Snygg lite svängd form och ett stort plus, för lagom storlek. Men smakar det så kostar det 25:-
Gott till en kopp kaffe eller te, istället för dessert.
Den andra i samma serie, Magnun Temptation Chocolate, också i kartong. Chokladglass med chokladsås, browniebitar och bitar av belgisk vit choklad överdragen med belgisk mörk choklad. Mycket mild chokladsmak, nästan åt O'Boy hållet, konsistensen blir lite smulig av browniebitarna, lite chokladmousseaktigt, stora goda chokladbitar, men lite för lite chokladsås, mycket god choklad i överdraget. Trots att jag inte gillar chokladglass så älskar jag denna. Samma svängda form och samma pris som förra.
Ben & Jerrys svar på GB sandwich. Wich, mjuka cookies med chokladbitar och Vaniljgräddglass och Bitar med Chokladsmak. Omslaget lovar mycket!
Och så här står det på baksidan, If jou're redy for the beyond-homemade taste of these chewy chunk cookies with vanilla & chocolatey chip ice cream, then this is the 'Wich you want!

När jag tar ut glassen ur omslaget, blir jag lite, besviken. Kakorna har inte samma färg som på bilden och glassen är slarvigt ihop satt, kakorna sitter på sniskan och var är de stora chokladbitarna, som bilden lovar?

Men redan efter första tuggan ändrar jag uppfattning. Mjuk god cookie, smakar verkligen hembakat, som reklamen säger, god vaniljglass med stora goda chokladbitar. Detta kommer absolut att bli en av favoriterna.
Detta var den enda som jag åt upp, de andra smakade jag bara på, ska dela sedan med Åke.

Inga kommentarer: