Matklubbens Topplista

måndag, april 06, 2009

Våren står beredd i startgroparna...

...men vintern vägrar att lämna över stafettpinnen!
Ihållande snöfall.
Började igår kväll.
Har snöat hela natten.
Snöar fortfarande.
Skit, skit, skit.
Vi ska åka till Stockholm över påsk.
Hoppas verkligen att våren har kommit längre där, för jag vill ha mina nya supersköna promenadskor, och vandra runt i stan, helst i strålande solsken.

Jag har köpt en tjock bok som heter Upplev Sverige, en guide till upplevelser i hela landet.
3120 upplevelser, med nytagna foton, illustrationer och kartor. Temasidor som ger en bakgrund till olika typer av sevärdheter.
Vackra vägar, kör av från motorvägen och hitta det genuina och natursköna i varje landskap.
Urval av hotell eller vandrarhem, restauranger och kaféer, från charmiga i lågbudgetklass till exklusiva.
Hur man hittar gårdsbutiker med lokalproducerade delikatesser, direkt hos bonden eller bageriet.
Dessutom, bäst i Sverige, de främsta upplevelserna rankas i topplistor och barnens bästa, med utförliga listor med tips om särskilt spännande upplevelser för de yngre.

Stockholms kapitlet har vi studerat in i minsta detalj och hittat förslag på "Sköna promenader" från 1,5 km upp till en halvmil.

Vi kommer att bo två nätter på Rica hotell mitt på Hötorget och två nätter hos Ida, första och sista.

Det finns ett förslag på skön promenad som börjar på Hötorget, via Sergels torg och Kungsträdgården passeras både Operan, Riksdagshuset och de smala gränderna i Gamla stan. Sen forsätter man längs vattnet förbi Nationalmuseet ut till Kastellholmen via det museitäta Skeppsholmen, med bland annat Arkitekturmuseet och Moderna museet.

Ett annat förslag är Östermalmstorg-Rosendal, en omväxlande tur, man passerar Armémuseum, fortsätter längs Strandvägen ut mot det sköna, kanske inte ännu, gröna Djurgården, med Nordiska museet, Vasamuseet, Liljevalchs konsthall, skansen, Gröna Lund och slutligen Rosendal, med en fika på trädgårdskafét, om det är öppet till påsk, är ju en annan sak.

Under barnens bästa hittar jag dessa, som jag vill besöka,
Cosmonova, planetarium och bio med världens största filmformat.
Fjärilshuset, tropisk miljö med fritt flygande fjärilar.
Leksaksmuseet, utställningar med tusentals leksaker.

Street, Horntulls strand,
Camden Lock Market i London har fått stå modell för den spännande marknadsplatsen nere vid vattnet. På strandpromenaden kan man under de flesta av årets helger botanisera bland konstnärers, formgivares och konsthandlares designade prylar och även köpa lokalproducerad mat.

Jag läser också, att i juni i år slår portarna upp för Sveriges och världens första Abba- museum.
Museet kommer att ligga i tullens gamla magasin vid Stadsgården. Det kommer att vara fullt av Abbas musik, orginalkläder, historia, bilder, instrument och mycket annat. Med teknikens hjälp kam man bland annat spela in videor, sjunga in Abbalåtar och möta gruppens medlemmar i olika skeden av karriären, allt tack vare det senaste inom ljud, bild och multimedia.

Sitta på en uteservering är nog för tidigt, men sitta inne på något mysig café, äta goda middagar på annorlunda restauranger och umgås med Ida,
och Amanda, det ska verkligen bli kul.

2 kommentarer:

Ida sa...

asså här har det varit så sjukt härligt i helgen. jag kunde inte ha kofta under kavajen. o idag är det strålande sol. gatorna är sopade och uteserveringarna är framplockade. värmen ska ju hålla i sig enligt prognoserna. så länge det är sol tror jag inte alls det är för tidigt med uteservering :)
(men ta ändå m nån varm tröja eller nåt för det kan ju blåsa en del)

Mami sa...

Uteserveringarna framplockade och sopade gator, så underbart, då kan jag nog ha mina nya promenadskor.
Ja, jag ska packa ner en kofta, den kan man knäppa upp om det blir för varmt.
ååå vad jag längtar.