Matklubbens Topplista

lördag, november 01, 2008

Irritersamt

När man ska baka en tårta som man vill ska bli perfekt och så stämmer inte receptet.

Hur i hela fridens tider tänkte personen som skrev receptet.

Om vi börjar med tårtbotten, som ska vara låg och baserad på mandelmassa, då brukar det inte ingå speciellt mycket av varken socker eller mjöl utan bara mandelmassa och ägg, men inte 7 STYCKEN. Jag följde trots detta receptet och fick en tårtbotten som höjde sig flera centimeter över formen. Och torr blev den också. Och sen vid monteringen står det lägg EN skiva av tårtbotten i en form... varför inte då göra EN på bara mandelmassa och ETT ägg?

Sen jordgubbs- youghurt pannacottan skulle frysas trots att den innehöll en stor mängd gelatinblad, mysko.

Till sist när det gäller chokladmoussen, blev det så mycket att jag kunde göra sammanlagt tre olika dessert i glas varvade med bär, rabarberkompott och chokladkex. Som för övrigt blev jättegoda.

Jag ödslar ingen tid på att temperera choklad till garneringen, utan vi får äta den "naken" där man ser alla tre skikten, men med massor av jordgubbar. Den kommer säkert ändå att smaka gott.

Ikväll blir det middag med hela familjen.
Porterstek, potatisgratäng, sallad och god dressing.
Och tårtan som dessert.

Men jag måste gardera mig och ha ett ess i rockärmen Chokladjitterbuggar.
Kolla in denna SIDA den ger en massa inspiration.

2 kommentarer:

Jenny sa...

nejnejnej! du får inte lotsa mig vidare till sådana där fina receptsidor när klockan är såhär mycket! jag blir fast...! men tack ändå, det var en härlig sida.

Åsa sa...

Ja, jag har en förmåga at hitta sådana sidor, där man formligen drunknar i godsaker!

Kram kram,