Matklubbens Topplista

torsdag, juli 31, 2008

Pizza

Då var det dax.
Nu kommer regnet.

Men jag kan inte klaga, på mina fyra veckors semester så har jag haft endast två regndagar.

Idag har vi varit på Nydala och solat ett par timmar
tills åskvädret och regnet piskade hem oss.

Väl hemma bakade jag cheesecake till efterrätt.

Till middag blev det hemgjord pizza.

Det slutade att regna lagomt till middan.
Flickorna kom och vi fick en riktigt skön eftermiddag på balkongen.

Varmt, mkt varmt och växlande solighet.
Pizza

Världens godaste pizzadeg, som även kan användas till chiabatta, panini och bocconcini. Men man måste förbereda den i god tid. Jag steg upp 07.45 för att hinna förbereda degen innan vi skulle åka och bada.

3½ dl iskallt vatten, häll upp i kanna och ställ in i kylen om du inte får riktigt kallt från kranen

50 g jäst

2 msk olja

1 msk salt

Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt.

Tillsätt salt.

Häll i mjölet, knåda eller låt degmaskinen arbeta degen till en jämn degboll.

Låt degen jäsa 1-1½ timme.

Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar.

Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

Börja med att sätta ugnen på maxvärme (250-300 grader)

Häll lite mjöl på bakbordet.

Kavla ut degämnena till runda pizzor så tunt som möjligt, ca 2 mm, 30 cm i diameter.

Lägg på de tillbehör som faller dig i smaken.

Låt eventuella gäster göra sin egen pizza.

Grädda ca 8 minuter i ugnen eller tills de är gyllene.

Inga kommentarer: