Matklubbens Topplista

tisdag, februari 21, 2012

Upprörande

Alltså, jag blir så irriterad över allt detta upphosande över att LCHF skulle vara farligt att äta.
Det fokuseras bara över att allt är så fett!

Men då har de fokuserat på helt fel sak.

Vi som har valt att äta LCHF, har ju faktiskt slutat med det som är absolut farligast för hälsan och det är SOCKER och VITT MJÖL!

Det snackas ingenting om att folk fortfarande köper kopiösa mängder godis, läsk, chips och konditorivaror.

Och en dag som denna när folk vräker i sig semlor! Med massor av socker och vitt mjöl!!!!

Nä, det uppmärksammas som något väldigt positivt.
Men som skapar otroliga skador på kroppen.

SOCKER är ett gift, som ger ett beroende och som främjar svamp tex. Candida vilket ger magproblem med uppsvällda magar, gaser och ett beroende av att mata den med socker för att få ett någorlunda lugn i kroppen.
Dessutom är socker cansercellernas främsta enegikälla.

SÅ, istället för att hoppa på LCHF:are och klanka ner på fettet, skulle alla i stället fokusera på vad sockret skapar för skador.
Jag äter bra mat, visst använder jag smör och grädde, men i måttliga mängder, för det behövs verkligen inte mycket för att det ska ge mycket smak.
Jag äter också mindre idag, för jag håller mig mättare med denna kosthållning. Dessutom äter jag renare mat, alltså utan en massa tillsattser och E-ämnen.

Jag tror att de som tidigare har ätit mycket socker, vitt mjöl eller mjöl överhuvud taget, mm har nu då dessutom lagt till LCHF mat, utan att utesluta deras tidigare kostvanor.
Där har vi problemet, med att kolesterolvärderna har höjts, för de har inte slutat med det som verkligen skadar dem och jag tror att kombinationen då med LCHF kost är riktigt farligt.

Om man ska hålla sig till LCHF kosten är det så sjukt viktigt att man utesluter alla snabba kolhydrater som omvandlas till socker, för så är det, så fort de kommer ner i tunntarmen blir det glukos och det belastar hela vårt system och det bildas fettdepåer av det vi inte gör av med, därav fettman.

Jag är så jäkla glad att jag idag har kommit underfund med hur jag ska äta för att må bra.
Jag har tappat 9 kilo på bara tre månader!

Packa en ryggsäck med 9 kilo vetemjöl och socker, det är tungt att gå omkring och bära på, belastar ben och knän i onödan.

Jag äter ost, ägg, kött, fisk, fågel,  rakt upp och ner,  tillagade i smör, raps- eller kokosolja, tillsammans med någon grönsak som blomkål, vitkål, broccoli, haricotverts, paprika, lök, sallad, kålrabbi, rättika, morötter, rödbetor, rädisor, Edamame gröna japanska sojabönor, gröna ärter, oliver.
Kokosmjölk, grädde, grekisk yogurt, bregott.
Ryvita och finncrisp.
Jag dricker vatten, rött te,  kaffe en gång per dag.
Rött eller vitt vin till maten en till två glas på helgen.
Vid fest kan jag dricka lite rom eller wisky med en skvätt vatten.
Jag gör min egen majonäs och dressingar med ägg och rapsolja.
Jag gör egna goda desserter på mörk choklad,  bär och grädde, utan en massa tillsatser.
Någon gång så äter jag ett grönt äpple, eller så blandar jag det i min sallad.

Blåbär, hallon och jordgubbar efter säsong varje dag.
Nötter tio till tjugo per dag, naturella mandlar, cashewnötter och hasselnötter.

Alltså jag har uteslutit, pasta, potatis, bröd, ris, vitt socker, godis, köpeglass, chips och konditorivaror.

Jag tar tillskott som Dolomit, magnesium och kalcium, det är något många lider brist på och det är bra för hjärtat och för att undvika muskelkramper, en EsterC, långtidsverkande c-vitamin och under vinterhalvåret en tablett D-vitamin och en tablett Rosenrot, för humöret och orken, men det har jag tagit även då jag åt mer kolhydratrik kost.

Men det är viktigt att läsa på om hur kosten påverkar oss, för mig har det tagit ett helt år, innan jag kom till insikt om vad som är nyttigt. Så börja läs nu och fortsätt tills du fattar att detta är vad vi var ämnade att äta från första början.


Ska människan överleva, måste vi gå tillbaka till vårt ursprung, vad gäller kosten.

Men det är klart att det vill ju inte livsmedelsindustrin och butikerna, för det är ju inte det de tjänar pengar på.

Detta är ett laddat ämne som skapar debatt, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men väljer att stanna här.

För denna gången.



Måste lätta upp med mina härliga tulpaner.

Inga kommentarer: