Matklubbens Topplista

torsdag, februari 16, 2012

-8,2

Betyder inte temperaturen i Umeå i dag, för vi har -18,7!
Det betyder att jag har gått ner 8,2 kilo!!!
Bara genom att utesluta kolhydrater som bröd och godsaker, det vill säga, jag har slutat med ALLT som innehåller mjöl och nästan allt socker, och det är sedan 1 november 2011, då jag gick in till 100 % med att äta LCHF.

Det blev så enkelt när jag började mitt nya jobb, med fasta schemalagda raster, inget snaskande och småätande som jag gjort tidigare, när jag jobbade hemifrån.

Sen visade det sig att det var ett helt gäng där på Coop som också åt efter Lchf principen, så vi började byta recept och det var inget konstigt eller ifrågasättande med att jag inte hade någon pasta eller potatis i min matlåda. Många blev nyfikna på min fläskpannkaka utan mjöl med vitkålssallad och hemrörd lingonsylt sötad med agavesirap, eller mina färsbiffar med Cole Slow, eller min goda kyckling i ugn med skinka, grädde och lök.
Mest förundrades folk över vad det var jag åt till min korvstroganoff, jo det ska jag berätta det är blomkålsris.
-Nämen hur och var köper man det? fick jag till svar.
-Det är så enkelt så du kan inte fatta, man gör det själv, svarade jag, riv ett halvt blomkålshuvud på den grova sidan av rivjärnet, rätt ner i en kastrull, under tiden kokar du upp vatten i vattenkokaren, om du har en förstås, sedan häller du det heta vattnet över blomkålen och låter det stå så i ca en minut, sedan häller du av det i en finmaskig sil, låt "riset" rinna av och smaksätt med lite örtsalt. Förvara i kyl, håller i ca tre dagar, men innan dess är det garanterat slut, för det passar till allt.

Jag kom lätt in i personalgruppen, tack vare konversationerna om maten jag åt, det tycker jag är kul och mycket intressant, visserligen jobbar vi ju med mat allihopa och särskilt då jag som jobbar i delidisken och varmköket. Även min bakgrund som livsmedelsdemonstratris var ju en bidragande orsak, de vet ju vem jag är och att hela jag är en vandrande kokbok.

Jag skrev att jag inte har slutat helt med socker och då menar jag att det är svårt att utesluta socker eftersom det finns redan i så många livsmedel, chilisås, majonäs och även i 70% mörk choklad för att nämna några av de produkter som jag äter ofta. 

Man behöver det söta för att känna sig tillfredsställd, jag i alla fall, likväl som jag behöver salt. Det är ju smakbärare och utan det smakar det så mycket mindre, eller till och med inget alls.

Jag äter alltså inte vanligt vitt socker utan för närvarande är det agave sirap som gäller. Jag har provat björksocker och sukrin, men båda ger mig en isande nästan metallisk smak i munnen och halsen. Med sukrin kända jag mig nästan förgiftad, känslan satt kvar i munnen och halsen i flera timmar, fy så otäckt. Jag ska prova stevia, men det verkar vara så otroligt sött, så jag är lite nervös, att jag ska få samma otäcka känsla som med sukrin. Här, kan ni läsa mer om de olika sockerersättningarna. Tänk så himla bra vi har det, om det är något man undrar över, så är det bara att Googla.

Det är i kaffet som jag har en liten dutt agavesirap och i vissa av mina deserter, annars så klarar jag mig bra utan i den övriga maten, men ni som känner mig, ni vet att jag är efterrättstokig, fast mycket mindre nu. Så i början hade jag alltid minst tre efterrätter i små glas att ta till om suget skulle komma. Jag tog till och med, med mig chokladmousse på jobbet och åt det efter lunchen, men efter typ tre dagar upptäckte jag att jag inte var sugen längre, jag blev så himla mätt och nöjd bara av maten.

Jag har ju också slutat i princip helt med frukt, jag har ju aldrig varit någon större fruktätare, men har ju levt med den teorin att frukt är nyttigt, det innehåller vitaminer! Men frukt innehåller en jäkla massa fruktsocker, kanske det värsta av alla sockerarter. Och vad gäller vitaminer, så innehåller grönsaker minst lika mycket c-vitamin plus en hel del andra och nyttiga ämnen. Om du tvivlar på mina ord, så läs här.

Vill du komma igång med din viktminskning med Lchf, så ska du börja med att läsa det här.

Nu ska jag hoppa in i duschen.

Puss och hej!



Idag känner jag mig som en räv, på jakt efter nya byten...hahaha eller jag menar nya maträtter att äta.


Inga kommentarer: