Matklubbens Topplista

fredag, februari 17, 2012

Skön fredag

Jag bara älskar mina lediga dagar. Denna vecka tre, tisdag, onsdag och fredag. Jag jobbar kväll måndag och torsdag och dag lördag, söndag.

Alltså jobbade jag i går kväll och kom hem 22,40. Jag är jätte trött efter en arbetskväll, och det är så svårt att varva ner.
Jag brukar sätta mig en stund vid datorn, spela lättsamma spel, dricka ett glas vatten och så kommer jag mig oftast i säng runt halv tolv, jag behöver runt en timme för att koppla bort jobbet.

I morse var jag hur trött som helst, trots att jag ändå sov riktigt gott i natt. Men så fort jag tog mig upp så piggnade jag till med en gång och bäddade,  röjde, och gjorde mina vanliga morgonrutiner med dusch, smink och hårfixeri.

Sen blev det frukost och film.

Grekisk yoghurt med blåbär och hasselnötter, chaite med grädde. Och Ice Age 3, alltså jag bara älskar dessa filmer, de får mig att skratta som aldrig förr.

Strax före lunch hade jag bokat tid för zonterpi. Super härligt att få ordning på kroppen, även om det gör ont så att man inte kan va tyst. Men denna gången var jag så mycket bättre, det är bara på vänster ben strax nedanför knät som jag fortfarande har ett stopp. Men några behandlingar till och att jag håller mig till LCHF till 100%, inget fusk alltså, ska nog få bukt med stagnationen.

Jag säger bara det, det finns personer som verkligen har det där extra, Jannike är en sådan. Jag är så tacksam att hon har korsat mina vägar och hjälper mig att må bra. Vi är så otroligt lika, så jag tror även att jag kan bidra med något till henne också, för vi bollar verkligen tankar med varandra.

Efter det blev det lite shopping.

Nu sitter vi här jag och Åke, med var sitt glas gott vin Eins, Zwei, Dry Riesling Trocken, här har dom skojat till namnet på ett vin som passar både som aperitif och till kyckling och fisk.
Vi njuter i värmen från brasan och väntar på att maten ska bli färdig i ugnen.

Det blir Kyckling Nuggets, grönsaker och bea.

2 pers.
2 kycklingfiléer skurna i 5 bitar vardera
fyll tre skålar med följande:
Skål 1. salt, vitpeppar, starkt paprikapulver
Skål 2. 2 uppvispade ägg
Skål 3. vita sesamfrön

Vänd kycklingbitarna i vardera skål, efter varann 1,2,3.
Lägg dem på en tallrik så att de får torka till lite. Stek dem därefter i rikligt med smör, ca 2 minuter på varje sida, passa så att de inte bränns. Lägg över efterhand i en ugnsfast form, efterstek i ugnen 200 grader, ca 10 minuter.

Ansa och dela ett broccolistånd i mindre buketter, lägg ner i en panna med ångkokare, efter två minuter lägger du ner en näve sockerärter och en näve Edamame, gröna  japanska sojabönor mmm så goda. Ångkoka ca 5 minuter, grönsakerna ska fortfarande vara krispiga.

Servera med Bearnaissås, köpt eller hemmagjord.

Tll dessert blir det Chokladmousse.

Till 6 små glas
100 g mörk choklad, gärna smaksatt, jag valde en med mint denna gång
2 äggulor (spara vitorna till morgondagens frukost, äggröra)
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i en skål i micron, 30 sek. rör om, 30 sek. rör om
Skilj gulorna från vitan.
Vispa grädden till ett fluff, den ska ta ihop men fortfarande vara ganska rinnig.

Rör ner gulorna i grädden, blanda lite av gräddblandningen i den smälta chokladen, rör runt, vänd sedan ner chokladen i grädden, blanda väl. Fördela i vackra små glas.

Servera med lite vispad grädde och gärna lite hallon.



Ha en fortsatt skön fredag.

Puss och hej!


Idag är jag ett gosigt lejon. Som en persika, hahahaha, rund, go och lurvig, som de sa i filmen, när de skulle bestämma namn på den nya elefantungen.

Inga kommentarer: