Matklubbens Topplista

torsdag, februari 23, 2012

Städa, städa varje torsdag...

Idag har jag verkligen varit effektiv.

Vaknade och var relativt pigg, började dagen med en tur på motionscykeln. Ja just ja, det har jag glömt att berätta, vi har ju köpt en motionscykel. Det är det bästa träningsredskapet när man har ont i knäna och inte kan träna  så hårt.

Det är helt perfekt, man kan cykla precis när man vill och hur kort eller lång tid man vill, så nu blir det femton minuter varje morgon och trettio minuter på kvällen, under mina lediga dagar får jag köra längre tid, kanske till och med flera gånger per dag.

Sen blev det dusch och frukost med lite Tv och stickning.

Klockan tio hade jag tid för att fixa mina naglar, så kvart i traskade jag in till stan.
Efter det tog jag en sväng på stan, hittade en jätte skön klänning och en romantisk blus på Kii. Kollade bokrean men hittade inget som lockade, har ju redan köpt två böcker, trots allt, handlade lite mat och sen traskade jag hem.

Väl hemma fixade jag lunch, biffar från igår och så såg jag en film, Conviction. Den var väl så där, inte så spännande som jag hade trott.

Efter det så fick jag världens energi och tokstädade hela lägenheten, diskade och plockade bort allt som inte skulle va där det hade hamnat, vilket händer när man jobbar mycket.

La på nya dukar och tände ljus överallt.
Förberedde middan, Caesarsallad.

Under tiden som jag väntade in Åke så sorterade jag tidningar och papper, fort blir det högar.

Caesarsallad
4 portioner

Romansallad, en sallad med kraftig smak och struktur,
vilket passar bra när man vill äta en sallad som
klarar mycket dressing utan att slakna.
Den är lätt att odla,
så jag har planerat att odla den i pallkragar.
Det är dock viktigt att man inte sätter den för tätt.

4  kycklingfiléer
3 huvud romansallad
2 dl parmesanost, finriven
smör, till stekning
flingsalt
grillkrydda med chili

Dressing
1 ägg
1 vitlöksklyfta
1 tsk fransk senap
3 st sardellfiléer  (eller ansjovis)
1,5 dl olivolja
0,5 dl vatten
2 dl parmesanost, finriven

Tillagning

Sätt ugnen på 225°. Banka ut kycklingfiléerna så de blir jämntjocka. Salta och krydda dem runt om . Bryn dem på båda sidor i lite smör, lägg över i en ugnssäker form stek ca 15 minuter tills all köttsaft är klar.

Gör dressingen under tiden. Koka upp vatten i en liten kastrull och sjud ägget i 2-3 minuter. Kyl ner i kallt vatten, dela och skrapa ur ägget i en mixerskål. Riv ner vitlök och tillsätt senap och sardeller. Mixa samman, häll sedan i oljan i en fin stråle och mixa till en slät dressing. Späd med vattnet och mixa lite till tills allt är väl blandat. Rör i osten.

Riv salladen i en stor skål, häll på lite av dressingen. Strö i lite ost och peppra generöst med nymald grov svartpeppar. Servera salladen till kycklingen. Låt den rivna parmesanosten och pepparkvarnen gå runt.

Kvällen blev lugn och skön, med lite tv, stickning och småprat i soffan.

Puss och kram.

Jag, en liten städtant á la Betty Boop, dock inte lika uppgiven, tihihi.


Inga kommentarer: