Matklubbens Topplista

tisdag, februari 21, 2012

Fettisdag

Idag har vi varit två personer kort, så vi har verkligen fått slita.
Men nu är jag hemma.
Jag har tänt massor av ljus och nu sitter jag i soffan och väntar på att Åke ska komma hem, nämen precis nu satte han nyckeln i låset, hahaha.

I ugnen står en god Tacogratäng, så snart blir det middag.

Det här är ett av mina favoritrecept vad gäller Tacokryddad köttfärs.

Här kommer receptet.

Tacogratäng
4-6 portioner

500 g nötfärs
1 påse tacokrydda
1 valfri lök, jag valde en röd
2½ dl krossade tomater

2½ dl Crème Fraiche
1 liten ask Philadelphiaost
1 pressad vitlöksklyfta

1 hackad paprika, valfri färg, jag valde en röd

3 dl riven ost

Hacka löken och fräs den och köttfärsen i en klick smör i en stekpanna, finfördela färsen.
Tillsätt krossade tomater, de får ersätta vattnet man annars tillsätter och tacosåsen man annars äter till.
Låt puttra ca 5 minuter.

Blanda CF och Ph-osten,  pressa ner vitlöksklyftan, bred ut blandningen i en ugnssäker form.
Fördela köttfärsblandningen över, strö över paprikan och slutligen den rivna osten.

Gratinera i 200 grader 15-20 minuter tills osten har smält och fått lite färg.

Servera med blandad sallad

Man borde väl ha ätit bruna bönor med fläsk och avslutar med hetvägg.

Det blev inte semla med varm mjölk, men semla blev det, jag köpte en som jag delar med Åke, eller jag tar en tredjedel för jag är faktiskt ingen semelälskare.


Idag känner jag mig som en stark get, som fixar allt, både på jobbet och här hemma.
Jag funkar att jobba  i grupp, men fixar det helt själv om några i gruppen inte kan hjälpa till av en eller annan anledning.


Nu ska jag dricka upp mitt te och kolla lite på tv.

Och du, semlan tog jag bara en tugga av, lämnade resten, för det var inte gott!

Puss och kram.

Inga kommentarer: