Matklubbens Topplista

söndag, juli 12, 2009

Mååånga bilder från Skirknäs


Vår första semestervecka.
I den lugna fjällvärden laddade vi batterierna i fem dagar.

Här gick Amanda ut med Freja för att hon skulle få känna på fjälluften och jaga en och annan fluga.
Det är som att bli tillbakakastad till en annan tidsålder när man går in i skafferiet,
mysigt.
Var sak på sin plats, gör att man lätt, hittar det man behöver.

Amanda gör sig i ordning för en fisketur.

Det är mulet, men inget regn och rätt va det var så sprack solen fram.

Men det nappade dåligt.

Denna lilla firre kastade vi tillbaka.


Wonderful!


Vi gick över den nya hängbron till Viktoriakyrkan.

Tyvärr var kyrkan låst,
det hade varit intressant att gå in i den igen.
Det var en så där, 30 år sen sist.
Freja,
spanar efter flugor, myggor och knott,
eller allt som flög och kröp på fönstret.
Hon fångade, lekte och till slut åt hon upp dem...
Men för det mesta låg hon i nåt knä,
och sov,
hoprullad som en liten boll.
Det var supermysigt,
jag virkade och hon sov och kurrade. Här byts det rulle på ett kastspö.
Det tyckte kissen var jätte intressant.
Hon hade fullt sjå med att se den tunna linan, men gud vad kul hon hade.





Nu ska vi lägga ut nät och kasta lite från båten.


Amanda kör och Åke spanar efter rätta stället att lägga ut näten.Morgonen efter tar vi upp näten, eller rättare sagt Amanda, tog upp näten.
Vi fick ca 1 fisk per nät, egentligen skitdåligt, men vi var nöjda.

En del av fångsten.

Amanda tog ur fisken och jag sköljde dem.
Under tiden tog Åke hand om näten och sen drog vi in båten i båthuset.
Vi hade fantastiskt väder.
Runt + 15 grader och sista dagen +19.
Sol som sprack ofta fram genom den grå himlen.
Regnskurar som slutade innan de ens börjat.
Visserligen rejäla regnskurar nattetid, vilket är att föredra.
Det som gjorde vistelsen något mer kompliserad, var, den tilltäppta vattenledningen, ca 50 år gammal.
Vi hämtade vatten i juktan för att ha som spolning till toaletten.
Och till diskvatten.
Dricksvatten blev det problem med.
Som tur var hade vi tagit med oss vatten på flaska.
Men i långa loppet blir det jobbigt.
Tänk så bekvämt vi har det.
Varmt och kallt vatten i en kran.
Duscha när vi vill, ibland flera gånger om dagen.
En toalett som man bara trycker på en knapp så spolar det och,
rinner till,
till nästa spolning,
en självklarhet i dagens samhälle.
Men det finns en annan värld också.

Det är nyttigt att få prova på,
då värdesätter man det man har.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa! Hamnade av en slump på din blogg ..kul att du bloggar!! Du är ju bara bäst att laga mat å skoj att du har testat att tova..skulle jag oxå vilja prova.Ha det gott på semestern å kolla gärna in min blogg
www.garnbollen.blogg.se
Min Pernilla å din Ida gick på pölen tillsammans så har även varit in på Idas blogg å kikat ;)
Vi syns säkert på Coop när du står å "demar" ha det gott!!

Åsa sa...

Hej Garnbollen! Kul att du hamnade på min blogg, så fick jag också veta att du har en blogg, värdlen är bra liten...
Att tova i maskin är super enkelt och hur kul som helst.
Nu har jag gjort så många väskor så nu måste jag börja göra något annat, kanske tofflor och mössor, men det får bli till vintern.
Just nu virkar jag dukar och kuddar, hittade en massa gamla stickböcker när vi städade ur efter mammas bortgång. Det har ju varit ute med virkade dukar ett bra tag nu, men nu ska det bli ändring på det.
Det som är trist med att virka är ju att man måste vara fokuserad på var man sticker ner nålen, svårt att se på TV samtidigt. Dessutom får jag ont på vänster pekfinger. Så nu har jag tagit en paus från virkningen och stickat mig en liten top med holkärm.
Vi ses.
Kram.