Matklubbens Topplista

söndag, augusti 05, 2007

Söndag eftermiddag

Så var denna vecka nästan slut.

Veckan har varit riktigt bra, slutade redan vid lunch på fredag. Hade jobbat så effektivt så det fanns inte mer att göra den dagen.
Tränade en timma.
Gick hem och åt lunch, Seljanka, Rysk laxsoppa.
Gick på stan med maken för att köpa jeans. Vi gick på HM, vad gjorde vi utan denna underbara butik, maken hittade två par jättesnygga svarta jeans med smala ben, passar bra till hans nätta kropp. Han fick två par jeans för 500:-
Jag hittade inga jeans som passade mig där, så...
jag gick till en annan affär,Vero Moda, och hittade ett par supersnygga och supersköna ljusa jeans med dragkedjor längst ner på benen och hög midja.

Sedan gick vi på systemet och inhandlade goda drycker till kvällen.
Jag mötte upp goda vänner vid Ica Gourmet för att tillsammans köpa ingredienser till kvällens middag.
Kvällens fördrink, Kaktusdrink med Tequila och goda nötter.
Sedan dukade vi upp en enkel buffé med grillad kyckling, rostbiff, potatis sallad, italienska korvar, aioli, grönsaksfat, oliver, fetaost och baguette. Till det drack vi öl och vin.

Sedan gick vi ut och lyssnade på Rix FM festivalens uppträdanden.
Vi hade så kul.
Dansade i slagertältet så svetten lackade till klockan 2. Då gick vi till Åsa Och Jörgens son Emanuel för att låna toaletten, där blev vi kvar till kl 3, pratade och dansade med trevliga ungdomar och drack gin och tonic! Sen gick vi hem och sov.

På lördagen vaknade vi lagom till melodikrysset.
På eftermiddagen grattade vi Fanny på 11- års dagen i förskott, för hon åker på läger i en vecka. Hon bjöd på goda tårtor och kakor.
Olle charmade oss allihopa och vandrade från famn till famn.
Sedan blev det middag, Kycklingfilé med vitlök och lime, ugnsrostade grönsaker och ris.
På kvällen gick vi ut med Åsa och Jörgen och lyssnade på Nanne Grönvall, vilket energiknippe!
Sen gick vi hem och spelade ett parti yatzy, drack te och åt romerska bågar.

Söndag morgon vaknade jag pigg och glad, kokade en stor kopp grönt te och gjorde två goda mackor med rökt skinka och massor med grönsaker på. Försökte se en film som Ida har köpt, The life aquatic, men efter att ha sett halva gav jag upp, jag fattade ingenting, jag måste se den tillsammans med Ida.
Sedan skjutsade jag Amanda till Stora Nolia, där hon ska jobba i 8 dagar och vara representant för Forslunda Naturbruksgymnasium.
När jag kom hem storstädade jag köket, eller rättare sagt köksluckor, bänkskivor och fläkten, sedan gick vi en långpromenad med stavar jag och maken.
När vi kom hem åt vi rester från gårdagens middag uppe på balkongen i solgasset, hur skönt som helst.
Så vips blev klockan fem och vi hade tvättid, så då var det bara att knata ner till tvättstugan och ladda maskinerna fulla.

Middagen blev sen,
hann se, Vad blir det för mat? med den underbaraste människan som finns när det gäller matlagning, brutal matlagning, Per Moberg.
Han vågar, han lagar rejäl mat med kärlek och inlevelse, man riktigt känner hur gott allting är som han lagar, man njuter av att se hur han njuter. Han använder bara ekologiskt och aldrig halvfabrikat.
Han säger hela tiden det tar lite tid, men det är inte svårt!

Jag hade planerat att vi skulle ha utskuren wiskeymarinerad ryggbiff med potatisgratäng och ångkokta morötter, men jag hade inte bestämt vilken sås vi skulle ha till. Men det hjälpte Per mig med, jag blev så otroligt inspirerad av honom att göra bearnaissås, jag gjorde det ofta när vi bodde i Arvidsjaur, men den innehåller rätt mycket smör så därför har det blivit mer aioli istället.
Men det är konstigt, när man ser Per använda 1 kg smör till sin bearnaissås, så känns det helt rätt, absolut inte onyttigt, han framställer det som om det var den naturligaste sak i världen.

Hans köksutrustning är avundsvärd.
Nästa kökspryl som jag kommer att köpa är en
GLASSMASKIN, tack vare Per Mobergs svartvinbärssorbet.

Nu ska jag klippa maken, springa ner till tvättstugan och hämta sista tvätten, sen ska jag
SOVA.

2 kommentarer:

Joanna sa...

fanny elva år.
jisses.

Åsa sa...

Tiden den går,
men vi består,
det är på barnen man ser det.
Det är ju en himla tur, eller hur!