Matklubbens Topplista

onsdag, augusti 08, 2007

På begäran

Till min suveräna systerdotter JE!
Här kommer receptet.

Kycklingspett med chiliglaze
Stommen i den blanka glasyren är sweet chili och mango chutney som förstärks till att bli söt, stark och frisk.

Det här behövs till 4 pers:
4-6 kycklingfiléer
16-20 tunna korta träpinnar
salt
svartpeppar

Glaze, blank sås:
1½ dl sweet chilisås
3/4 dl mango chutney (kan uteslutas, det gjorde jag på Amandas studentmiddag)
2 ½ tsk svensk senap
saften av en pressad citron
2 tsk ingefära
ev. 1 tsk gurkmeja ( inte jag, gillar inte gurkmeja, det blir en torr känsla i munnen)

Gör så här:
1. Lägg träpinnarna i vatten en stund. Skär varje kycklingfilé på längden i smala remsor ca 2 cm breda, trä upp dem på pinnarna.

2.Blanda ingredienserna till glazen och smaka av så att den får gott sting och är söt, stark och frisk.

3. Salta, peppra och bryn kycklingfiléerna snabbt på båda sidorna i stekpanna med lite olja i. Flytta över dem till folieklädd långpanna, glasera flödigt med glazen och låt dem ligga så en stund. Värm ugnen till grill eller 250 grader och stek spetten färdiga först inför serveringen högt upp i ugnen ca 5 minuter. Vänd efter halva tiden, pensla på mera glaze.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

Jenny sa...

tjoho! tack så mycket. vi ska storhandla i morgon och jag har redan skrivit upp mina inköp till detta smarr.