Matklubbens Topplista

tisdag, september 18, 2012

Jag en riktig "Sockerhara"



Ett mycket bra uttryck som min man använder när han är sugen på allt som är sött. Jag skulle väl kunna säga "sockerhare", men det blir som inte likadant, det beskriver inte begäret på samma sätt, det där habegäret man får när det är som mest illa.

Jag har varit värsta godisråttan sen barnsben, ännu ett roligt uttryck, jag valde verkligen socker före allt annat. Trots det har jag varit smal, i flera år rent ut mager. När det var som värst vägde jag 44 kg till mina 169,5 cm, men då hade jag inte fyllt 30. Det var verkligen inte kul.

Idag äter jag absolut inte godis eller kakor eller bullar, på samma sätt som då och jag är ju fortfarande smal, men jag har lagt på mig ca 30 kg under dessa år som gått. Mest efter att jag fyllt femtio. Det mesta sitter på höfter och mage och det är ju där man helst inte vill ha de extra kilona.
Jag har ju fortfarande kvar suget efter det söta, som jag kämpar med varje dag.
Jag har verkligen försökt att bli av med det med alla medel som finns, nä kanske inte alla, men många.
Jag tar en kromtablett varje dag. Jag har provat att ta en msk olivolja i ett glas juice före maten, men resultatet blir bara halsbränna. Gnaga på en morot, så fort suget sätter in, men av det får jag bara mer sug. Men det värsta av allt är nog när jag äter havregrynsgröt till frukost, det triggar verkligen mitt sötsug, då skulle jag till och med kunna gå, till Coop för att köpa godsaker. Och självklart om jag äter skräpmat, så triggar det till att äta ännu mer skräp. Nu händer det så sällan, sen jag upptäckt att jag mest troligt inte tål gluten så bra, blir det aldrig pizza eller mackor till lunch eller middag.

Att jag har mer problem med fötter, knän och höfter sen artrosen slog till bidrar ju också till att jag inte kan röra mig och träna som förut. Måste bara komma fram till hur jag ska komma igång, med något som verkligen blir av. Vattengympa och träna styrka i maskiner borde ju funka och nu när jag byter jobb och inte börjar före halv tio, borde jag kunna få in några träningspass på morgonen. Men då måste ju träningslokalen ligga nära, hinner ju inte om jag måste köra bil utanför stan. Och nu kom jag på att det finns ju ett par ställen med gångavstånd, jag måste kolla upp priser och villkor, omedelbart.

Men hur ska jag få bukt med sötsuget.
Någon som har något tips?

Nu ska jag åka ut till kolonilotten och hämta hem lite morötter och färska kryddor. För här ska kokas köttsoppa.
Och samtidigt kolla om förrådspaketet ligger kvar som det ska!



En sådan här stol önskar jag mig, tänk så skön att sitta i framför brasan.
  Ha en fortsatt skön tisdag alla godingar. Pusselipuss.

Inga kommentarer: