Matklubbens Topplista

söndag, juni 24, 2012

Grönkål


-Ren retromat.
Grönkål är mycket mer än pynt till julbordet eller stuvad grönkål. Så glöm allt du tänkt om grönkål och testa denna absoluta vitaminbomb som är överraskande god:
Grönkålstartar.
Rosta ett gott, grovt rågbröd, toppa med massor av fint, fint hackad grönkål som du rört ihop med lite majonnäs, hackad lök, citronsaft, salt och peppar. Smaklig spis!

I köket.

Riv av bladen från stjälken och skölj ordentligt. Finhackad grönkål kan ätas rå. Kålbladen kan också blancheras lätt i lite olja i en panna tillsammans med lök och serveras som tillbehör till middagen. Det lättaste sättet att äta välsmakande grönkål på, är att plocka den och skära bladen grovt och göra en sallad med apelsinbitar, rostade nötter och en krämig dressing – gärna med lite honung, apelsinsaft och olivolja.

I magen.

Grönkål slår nästan alla andra grönsaker i nyttighet: sprängfull av fiber och antioxidanter. Grönt är bra för ögonen och de gröna bladen är till och med fyllda med B-, C- och K-vitamin, folat samt kalcium, järn, zink och jod.

På åkern.
Grönkål är en riktig stark och tålig grönsak. De stora krusiga bladen står stolt på åkern under hösten och vintermånaderna och klarar ned till 20 minusgrader.
Förvaring.
Förvara din grönkål kallt och fuktigt. Skölj den ordentligt och låt torka. Förvara i en plastpåse i kylskåpet. Kålen håller sig fräsch i upp till tre veckor.  Man kan även frysa blancherad grönkål.

Grönkål skall ej förväxlas med engelskans "green cabbage" som är benämningen på vitkål.




Nu återstår det att se om min grönkål blir så här praktfull!
Den första sådden jag gjorde, torkade bort när jag var på Cypern, då jag lämnade över ansvaret till Åke...det gick inge bra, jag fick sätta nya frön.
Men det verkar ju vara en ganska anspråkslös grönsak, så jag är full av hopp.

Jag tänker göra gröna smoothies på min grönkål, men om du vill ha fler tips på rätter med grönkål så hittar du dom här.



Inga kommentarer: