Matklubbens Topplista

måndag, april 04, 2011

Wallenbergare

Är min absoluta favorit när vi kommer till köttfärsrätter, näst efter Polpette, Italienska köttbullar med parmesan och citron,
eller de kommer nog på delad plats, för det är svårt att välja.

Så det blev kvällens middag

En traditionell Wallenbergare rullas i rivet vitt bröd innan den steks, jag har uteslutit det eftersom vi äter LCHF, men jag har provat att rulla i finmald mandel och det blev supergott. Dessutom serveras det ett fint potatismos till, och det är ju supergott men helt uteslutet innan jag har gått ner de kilon jag har kvar att gå ner.

Ingredienser 4 pers
400 g finmalen kalvfärs (helst från kalvinnanlår), absolut fritt från senor och fett
4 st äggulor
4 dl vispgrädde
1.5tsk salt
1 krm vitpeppar

smör till stekning

Om inte kalvfärsen är finmalen, så be dem i butiken att mala om den.
Lägg färsen i en bunke i kylskåpet. Ställ gärna bunken i en större bunke med is i botten så att färsen blir riktigt kall.

Blanda sedan färs med salt, peppar och äggulor. Tillsätt grädden, lite i taget, under hård omrörning med en träslev. Låt sedan färsen vila en stund.
Dela färsen i fem delar. Platta ut till fem stycken biffar, cirka 1.5 centimeter tjocka.
Värm en stekpanna och lägg i smör. Stek Wallenbergarna gyllenbruna på båda sidor försiktigt på svag värme, cirka 4 minuter på varje sida.
Lägg upp Wallenbergarna direkt på tallriken. Fräs ur pannan med ytterliggare en smörklick (jag tog även i lite grädde) och häll det över.

Servera med gröna ärtor och ångkokta grönsaker.
Mums filli babba.

Biffarna ser ju ut som kålbullar, men jag lovar i verkligheten ser de inte fullt så mörka ut, och de smakade himmelskt. Det är svårt att fota mat, så att det ser gott ut och jag fotar ju bara med min Iphone!

Inga kommentarer: