Matklubbens Topplista

onsdag, april 13, 2011

Gräsänka

Ganska roligt ord egentligen, men det är det jag är nu i ett par, tre dagar, jag har skjutsat Åke till flyget i ottan.
Dagen kommer att innehålla demo av pizza för hela slanten, mellan 10-18 i alla fall.
Sen måste jag försöka ta mig till träningen, eller så får det bli zumba i vardagsrummet igen.
Det är ju tur att man kan träna hemma då jag inte hinner med ett lärarlett träningspass, pga av arbetstiden. Mina favorit pass går ju på förmiddan, mitt över dan eller tidig eftermiddag, det är ett fåtal kvällar som det finns pass som passar mig.
På lunchen har jag tid hos doktorn, har någon konstig förändring på/i mitt högra bröst. Det ligger som strax under skinnet en förhårdnad med en kärna som blir vit när man tar på den, inte direkt ont, men ändå lika bra att kolla upp.

Men nu måste jag göra mig i ordning.

Jo, just maten, det jag gjorde i måndags räcker fortfarande, det blir sista biten av pajen idag till lunch. Och igår kom Ida och Amanda och vi gjorde en enkel Caesasarsallad, det enda vi behövde köpa var lite mer fräsch sallad, marinerade vitlökar och ansjovis till dressingen.

Ingredienser
2 1/2 dl rapsolja
1 ägg
3 msk färskpressad citronjuice
1/2 msk dijonsenap
2 sardellfiléer (jag använder ansjovis)
1 vitlöksklyfta
1 msk vatten
1/2 krm nymalen svartpeppar
1/2 krm salt
ev 1/2-1 msk vitvinsvinäger
riven parmesanost

1 romansalladshuvud
grillad kyckling, salami i tunna skivor, har jag lagt till för att det ska bli mer matigt. Men brödkrutongerna har jag skippat för längesedan, gör man det kan man äta Caesarsallad hur ofta man vill. Och det vill man för det är så lätt och gott.

Gör så här
1. Mixa allt utom osten i en mixer eller med stavmixer tills det tjocknar. Krydda med peppar, salt och ev vitvinsvinäger.
2. Häll dressingen över den sköljda, skakade och rivna grönsalladen. Strö över en handfull riven eller flagad parmesanost.

Åååå, nu kom solen fram, så härligt.
Det blir nog en helt underbar dag idag.

Ha en riktigt fin onsdag, alla ni underbara människor. Kramas så mycket ni bara kan.

Snön smälter som bara den, tack vare de varma nätterna. I förra veckan var det dock en tunn is lite här och var på trottoaren, och kolla vilken rolig figur det hade blivit i isen vid min cykel.
Först tyckte jag att det såg ut som en anka, men sen såg jag en pudel.
Vad ser du?

1 kommentar:

Ida sa...

ja klockrent pudel är det allt det där! :D