Matklubbens Topplista

måndag, april 11, 2011

Ljuvliga dofter sprider sig i mitt kök

Äntligen har jag hittat ett recept på ett bröd helt utan mjöl och jäst som känns som BRÖD!

1 Limpa
50 g smör
100 g blandade nötter, tex hasselnötter, mandel, pekannöt
4 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl torkade gojibär, tranbär eller hackade aprikoser (för extra c-vitamin)
50 gr kruskakli (skalet på vetet, både fiber- och näringsrikt.)
2 tsk bakpulver
1½ msk malda brödkryddor, (jag tog anis och fänkål, mina favvokryddor)
1 dl Crème fraiche
250 g keso
6 ägg
Topping
2 msk solrosfrön eller pumpakärnor, att stör ovanpå.

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Hacka nötterna grovt. Blanda alla ingredienser utom toppingen, i en skål och häll blandningen i en smord avlång brödform. Strö över solrosfrön eller pumpakärnor och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Brödet går utmärkt att frysa och sedan enkelt lägga i brödrosten.

Idag hade jag sallad, bredbar vitlöksost och äpple som pålägg.

Källa:Ulrika Davidsson LCHF på mitt sätt

Inga kommentarer: