Matklubbens Topplista

måndag, april 11, 2011

Leftovers


Denna vecka blir lite speciell.

Jag har två demodagar onsdag och torsdag.
Åke åker till Sthlm på kurs redan på onsdag och jag flyger ner på fredag och så tillbringar vi helgen där nere.

Så det får bli snabb och enkel mat.
Jag tänkte dessutom, se hur det går om man inte handlar hem en massa
ingredienser utan försöka laga till något av det man redan har hemma. Typ här är ditt kylskåp.

Så jag hittade, rester från en grillad kyckling, massor av ägg, grädde med halvdåligt datum, majs från tidigare middag, salami och flera tråkiga ostkanter.

Vad blir det då?
Jo, en kycklingpaj a la LCHF.

Pagdeg
2 dl sojamjöl
1 dl havrekli
100 g kylskåpkallt smör
Blanda snabbt ihop ingredienserna i en matberedare och tryck ut degen i en pajform. Nagga och förgrädde i 175 grader 10 minuter.

Skär kycklingköttet i mindre bitar, strimla 50 g salami och riv osten, ca 2 dl. Fördela detta + 1 dl majs i det förgräddade pajskalet. Vispa 3 ägg med 2½ dl grädde och ½ dl vatten. Krydda med valfria kryddor tex curry, salt och svartpeppar häll detta över fyllningen. Strö över nötter eller pumpakärnor. Grädda i 25 minuter, eventuellt får
du höja temperaturen till 200 grader.

Servera med en god sallad och gurka, det du har hemma.

Perfekt lunch för mig att ta med till mina demodagar.

Inga kommentarer: