Matklubbens Topplista

söndag, november 15, 2009

Fyllda mandelmusslor


Det som är så härligt med efterrätter där basen är en torr kaka eller för all del ett pajskal,
är att man kan variera fyllningen i det oändliga.

Jag hade ju som sagt var, hur mycket lemon curd som helst från förra helgen
så jag började med en klick lemoncurd och sedan spritsade jag på vispad grädde som jag blandat med grovriven mandelmassa och så garnerade jag med hallon och frysta vinbär.

Enkelt och gott.

Mandelmusslor 40 st
100 g sötmandel
5 dl vetemjöl
210 g rumstempererat smör
1 ,5 dl strösocker

smält smör till formarna.

Sätt ugnen på 200 grader.
Skåla, skala och mal mandeln. (Skålla genom att lägga ner mandeln i kokhett vatten, 1 min! inte längre då kan mandel lätt bli seg. Tryck sedan ur mandlarna ur skalet.)
Lägg mjölet i en hög på bakbordet.
Gör en fördjupning i mitten och lägg i den malda mandeln, smöret och sockret.
Arbeta ihop allt till en deg, använd fingertopparna.
Låt degen vila svalt i 1 timme.

Pensla under tiden formarna med smält smör.

Dela degen i 4 lika stora delar som sedan rullas ut till längder.
Dela varje längd i tio bitar och tryck ut dem i formarna.

Grädda i 8-10 minuter.
Stjälp upp kakorna medan de är varma, låt svalna på galler.

Fyll med det du tycker är gott.
Bär och grädde
eller som jag
Lemon Curd och vispad grädde med grovriven mandelmassa i toppade med hallon och vinbär.
Förvara kakorna i glasburk med tätslutande lock eller frys dem.

Inga kommentarer: