Matklubbens Topplista

tisdag, november 17, 2009

De halvt dolda


När jag ändå är igång med att lägga upp filmer jag sett så har jag sett denna fantastiska serie av Jonas Gardell.

Den har ju gått på Tv, men jag såg den inte då. Men jag har hört många kommentarer om den.
Så nu hyrde jag den på DVD, då kunde jag se hela serien i ett svep.

Det är en berättelse enbart om söner, åtta stycken.
Man får följa fyra Stockholmsfamiljer korsklippta. Två av familjerna skildras enbart i nutid, de båda andra får man också en förhistoria visad några decennier tillbaka i tiden.

Familjerna är inte bekanta med varandra men två av sönerna båda 15 år, den ena homosexuell, den andre nynazist går i samma förortsskola.

Homosexualitet och religion är dominerande teman i serien.
Det finns ett mörkt sug i berättelsen som det är omöjligt att värja sig emot när man väl börjat titta och irritationsmomenten är många, så man är förbannad mest hela tiden.
Super, super bra.

Mitt betyg 10.

Inga kommentarer: