Matklubbens Topplista

lördag, juni 20, 2009

Midsommar

Firades i Flurkmark för andra året i strålande solsken men med kalla vindar.
Vädret blev bara bättre och bättre under dagen.
Den traditionella aktionen blev ett uppskattat moment.
Vi ropade in flera fynd jag och Kristina.
Vi blev förvånade över hur folk bjöd på de olika sakerna.
Man tappade hakan över vissa saker, tex en gammal cykelkorg i rotting gick för 350:- och en hel soffgrupp med soffa och två fåtöljer gick för en tjuga.
Jag ropade in en brun pidestal, som jag sedan ångrade och sålde till Jenny, för jag vill ha en vit kom jag på.
Sen ropade jag in en superfin kudde och lite dukar och sist ropade jag in fyra mattor som jag och Kristina delade på, allt som allt 140:- ett riktigt fynd.


Fanny och Lovisa fick det som inte vi ville ha. Plus att de fick lite smått och gott från en kvinna som satt framför oss.
Arvid och Olle lekte med pinnar och funderar lite över målnätet ser det ut som.


Olle sparkar bollen i mål.


Sen åkte vi hem och det blev middag på balkongen i stålande sol.



Först sill, potatis, gravad lax, tunnbröd, västerbotten ost, öl och nubbe.

Sen grillad kyckling och sallad.

Det blev ingen efterrätt för vi åt så mycket och god marängtårta i Flurkmark.

Det dansades runt midsommarstången men vi avstod, till och med barnen.

Vi hade picknick i det gröna, med kycklingpaj, blåbär och hallonmuffins med kardemummaströssel och hemgjorda dammsugare.

Sen fikade vi god marängtårta och kaffe hos Jenny och Staffan.

3 kommentarer:

Ida sa...

när jag läser om vad ni åt önskar jag ännu lite mer att jag hade varit där. fastän jag är rätt nöjd med min slappmidsommar. såna där hallon/kardemummamuffins behöver jag äta snart. jag kanske måste försöka göra såna själv.

Mami sa...

Det hade varit supermysigt om du hade varit med.
Ja det kan du göra, receptet finns på min blogg.
Kom bara ihåg att fylla formarna till hälften, annars ryms inte "smulet".

Ida sa...

hej mami! du skulle du vilja lägga upp recept på laxbakelse här på bloggen? jag ska bjuda sofia på middag på lördag.