Matklubbens Topplista

söndag, november 30, 2014

Söndagsmiddag.

När man håller på och bakar hela dagen, måste middagen bli enkel och snabb, så det blev små goda Grekinspirerade köttfärspajer med en god sallad till.


Köttfärspajer med kanel och fetaost.

Lammkött och kanel är en vanlig kombination i Grekland och med de här frasiga pajerna gör smaklökarna en resa dit. Jag gräddade dem i en smord stor muffinsform med plats för tolv pajer.

Det här behövs till 12 st
Färdigkavlad smördeg på rulle, jag köpte två st behövde inte hela den andra.
300 g färs av lamm eller nöt (jag tog faktiskt älgfärs, eftersom vi har det alltid hemma, och det blev så gott)
1 msk olivolja
1 gul lök (jag tog en röd, för den gula hade möglat inuti och den enda gula jag hade)
1 tsk salt
1-2 tsk kanel (jag tog drygt 2)
3 msk tomatpuré
150 g fetaost
2 stora ägg

Sött ugnen på 225 grader.
Rulla ut smördegen och skär ut nio lika stora fyrkanter från den ena och tre från den andra. Smörj muffinsplåten med lite oljat hushållspapper även uppe på kanten där degen kommer att vikas över, så den inte fastnar och lägg i degrutorna.  (Spara resten av smördegen i samma förpackning i kylen, den kommer till användning på onsdag i en ljuvlig pärondessert).
Bryn färsen i oljan. Hacka löken och låt den fräsa med tills den är mjuk. Salta och tillsätt kanel och tomatpuré samt smulad fetaost. Ta stekpannan från plattan och blanda ner äggen. Fördela fyllningen i formarna. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.

Servera med en god grönsallad. 


Bon apetit!

Inga kommentarer: