Matklubbens Topplista

söndag, november 09, 2014

Min födelsedag och farsdag.


När jag var liten och detta sammanträffade var jag inte särskilt glad men idag delar jag gärna min födelsedag med mannen i mitt liv tillika far till mina fantastiska barn.

Alltid när jag ska bjuda till fest så tänker jag att jag inte ska ha så många olika bakverk eller maträtter. Men sen när jag väl börjar baka eller laga mat, så bara växer antalet utan dess like och jag får det stressigt för att hinna med allt.

Men då, när det finns så mycket att välja på, så finns det nåt till alla.

Vi började med att fika och på buffébordet fanns det olika röror på crostini  av surdeg, smördegsrundlar med fetaost, scones med lemon curd, jordgubbssylt och grädde och bubbel.


Smördegsrundlarna är superlätta att göra, 

1 färdigkavlad smördegsrulle
100 g fetaost grovriven
2 msk örtkryddor 
Svartpeppar

Rulla ut smördegen, fördela osten över, strö på örtkryddor och peppar. Rull ihop längs långsidan. Skär en cm breda skivor, lägg på bakplåtspappersklädd plåt, grädda i 175 grader ca 20 minuter, tills de är frasiga och gyllenbruna. 


Jag gjorde tre olika röror;

Ost och salami.

100 g grovriven smakrik ost
100 g stark salami i strimlor
Créme Fraiche precis så att det binder ihop salladen.

Lax.
100 g kallrökt lax finhackad
Ca 1/2 dl gravlaxssås kan behövas mer
Dill
Vitpeppar
Eventuellt lite salt

Gurka och skinka.

Ca 1 dm gurka, grovriven
100 g kokt skinka
1/2-1 dl Majonäs så att det binder ihop salladen och den blir krämig. 

 

Scones är ju alltid gott till te och med dessa fyra tillbehör är man i himlen.

Till 10-12 ganska små scones behöver man
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
75 g smör
2 dl mjölk alternativt filmjölk

Sätt ugnen på 250 grader.
Det går snabbt och lätt att mixa ihop degen i en matberedare. Blanda alla torra ingredienser och finfördela smöret i mjölblandningen. Tillsätt mjölken och arbeta ihop till en deg. Forma degen till 10-12 små bröd.
Lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i ca 10 minuter.



Servera med jordgubbssylt, vispad grädde, färskost och Lemon Curd.

Det är relativt lätt att göra egen Lemon Curd om man vill, men man får vispa hela tiden och den får inte börja koka, så fort man ser tendens till första bubblan lyfter man bort den från plattan.


Småkakor hör ju också till en tebjudning . Jag bara älskar torra småkakor och jag kan baka oändligt många sorter, men denna gång behärskade jag mig till tre.
På fatet finns,

Kolakakor
Ca 60 st
150 g smör, 11/2 dl socker, 11/2 msk vaniljsocker, 11/2 msk ljus sirap, Ca 4 dl vetemjöl, 11/2 tsk bakpulver.

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det tillsammans med sirap. Arbeta snabbt ihop degen, lättast i matberedare. Dela degen i fem delar. Rulla ut dem till fingertjocka längder. Lägg på pappersklädda plåtar, platta till dem något. Grädda 10-12 minuter. Skär längderna medan de är varma i sneda bitar.

Försvinnande goda och lättbakade kakor med russin.
Tyrakakor
Till ca 25 st
125 g smör, 11/2 dl socker, 11/2 dl vetemjöl, 21/2 dl havregryn, 1/2 dl russin, 1 tsk bikarbonat.

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda samman alla ingredienser. Rulla små bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till varje boll så att den plattas ut något. Grädda kakorna mitt i ugnen 10-15 minuter. Låt dem kallna på galler. Förvaras i tätslutande burk.

Kladdkaka möter cookie. Så goda att man inte tror att det är sant.
Chokladkladdkakor
Ca 24 st
200 g mörk god choklad, 1/2 vaniljstång, 11/2 msk esoressokaffe, 21/2 dl vetemjöl, 1/2 dl kakao, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt, 50 g rumsvarmt smör, 11/4 dl socker, 11/4 dl farinsocker, 2 ägg.

Sätt ugnen på 175 grader.
Bryt chokladen i bitar och smält i en skål över vattenbad eller i micron.
Skär ett snitt i vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Ta chokladen från värmen och tillsätt fröna i chokladen tillsammans med kaffet. Blanda runt och låt stå.

Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål.

Vispa smör, socker och farinsocker lätt och pösigt med en elvisp. Tillsätt äggen ett i taget, under fortsatt vispning. Tillsätt chokladsmeten lite i taget under vispning, tills det är slätt. Sänk hastigheten och blanda ner mjölblandningen. Låt vila i 10 minuter.

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Klicka ut smeten med hjälp av en sked, ca 4 cm från varandra. Grädda i ugnen 10-12 minuter. Låt kakorna svalna. Dessa kakor är absolut godast nybakade.


Sen vill man ha något med sockerkaka och då passar det fint med en Toscakaka, så blir det en lite lyxigare variant än den vanliga enkla sockerkakan. Så gott med knäckig mandel.

Toscakaka
100 g smör, 2 ägg, 11/2 dl strösocker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1/2 dl mjölk.
Mandelglasyr: 100 g smör, 1 dl socker, 2 msk vetemjöl, 2 msk mjölk, 100 g flagad mandel.

Sätt ugnen på 175 grader.
Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter (för 10 bitar) eller smörj formen med matfett.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver. Blanda ner mjölblandningen, matfett och mjölken i smeten. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 20-25 minuter. Förbered glasyren under tiden.

Glasyr: Balanda alla ingredienserna i en kastrull. Värm under försiktig omrörning tills allt blandat sig och tjocknat. Ta ut kakan och häll glasyren över och bred ut den. Grädda ytterligare ca 15 minuter eller tills glasyren fått fin färg. Låt kakan svalna i formen innan du tar ur den.



Sen behövs det något kryddigt och då blir ju valet en mjuk pepparkaka.

Ett fantastiskt recept på en oemotståndlig
Mjuk pepparkaka

Smör + ströbröd till formen
3 dl vetemjöl, 11/2 dl socker, 1 tsk kanel, 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk malen ingefära, 1 tsk bikarbonat, 100 g smör, 1 dl grädde, 1 dl mjölk, 1/2 dl sirap, 2 msk lingonsylt.

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund brödform ca 11/2 liter (för 1 kaka).
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret. Rör ner smöret och resten av ingredienserna. Ska inte vispas, endast röras om så att allt blandas väl. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 minuter.


Här sitter min härliga familj...

Jag och Camilla minglar vid köksön...


Nu har vi ett kök, där man kan vara många samtidigt, jag bara älskar det.


Och lilla Maj klappar händerna när hon tycker att nåt är bra, sötungen.


Inga kommentarer: