Matklubbens Topplista

måndag, juli 15, 2013

Sommardricka.

Första semesterdagen och man vaknar till ösregn, då måste man vända den uppgivna känslan till något positivt. Så idag kokar jag saft och bakar kakor, så vi har något gott att fika kommande soliga dagar, hihi. För det förväntar jag mig verkligen att det ska bli. 

Vi har ju verkligen fått en fantastisk jordgubbs skörd hittills och det bara fortsätter att komma fler och fler jordgubbar. 
Hallon får jag däremot nästa år, eftersom bären kommer på fjolårsskotten och mina hallon satte jag ju ihöstas, men jag hade kvar några påsar från förra året. 

Så här kommer ett bra och enkelt recept på en riktigt god saft, som är betydligt hälsosammare än köpt. Att koka egen saft är ett härligt sätt att ta tillvara sommarens bär, även de som är lite övermogna eller för mosiga för att äta som de är.  Satsen ger 750 ml

Jordgubbs- och hallonsaft. 

750 g jordgubbar och hallon
225 g strösocker 
1 tsk vinsyra

Mixa bären lätt i omgångar i en matberedare tills de är mosiga. ( Man behöver varken ansa dem eller rensa bort stjälkarna.) 
Häll upp i en stor skål och häll i 2 dl kokande vatten. Täck med plastfilm och låt stå 1 timme. 
Sila bärmoset genom silduk. Pressa med baksidan av en sked för att få ut så mkt saft som möjligt. 
Häll sockret i en kastrull med 1 dl varmt vatten, rör till sockret lösts upp. Häll i bärsaften tillsammans med vinsyran. 
Häll upp på sterisilerade flaskor med snäpp eller skruvkork. Förvara svalt i skafferi eller kyl, upp till 6 veckor. 
Späd saften med kranvatten eller kolsyrat vatten. 

Sterilisering av flaskor:  
Sätt ugnen på 150 grader, lägg in väl rengjorda flaskor, avlägsna eventuella plastkorkar, på ett ugnsgaller. När ugnen slår av, sätter du klockan på 15 minuter. Stäng av ugnen och låt flaskorna svalna innan tu tar ut dem. 




Inga kommentarer: