Matklubbens Topplista

tisdag, maj 29, 2012

Kolonilotten 29 maj

Vi har ju köpt till en extra odlingslott där vi ska sätta potatis, lök och snittblommor. Så idag har jag varit och köpt sättpotatis.

Vi har fått trälådor av förra ägarna som vi kan förvara grönsaker i sen till hösten, men nu groddar jag potatis i dem i stugan.

Fem sorter, Mandel, King Edward, Princess, Earley Puritan och Pentland Jawelin.

 
Vitlöken spirar.

Alltså det har vuxit ännu mer sen i lördags! Nu skulle man verkligen behöva vara ledig ett par veckor och rusta upp och fixa både stugan och odlingen, men jag är ju ledig mycket nästa vecka, så då ska jag åka ut och rensa runt jordgubbarna och lägga ut täckbark runt dem.



Längst bort ser man jordgubbsplantorna. Till höger finns en smal rabatt, där ska jag sätta smultron, blåbär och lavendel.

Dubbla påskliljor, superfina.
Sen ska jag rensa bort alla torra löv och stjälkar, och bara njuta av att få vara där ute, hoppas bara på att vädret blir bra.

Kolla vad gräslöken har vuxit sedan i lördags.

Kraftfulla växter som tränger sig upp, gillar jag.

Denna blomma älskar jag, dock vet jag inte vad den heter.




Om det är någon som vet vad mina blommor heter, får ni gärna berätta det för mig, skriv en kommentar här nedan.

Puss och kram.


I kväll känner jag mig som en liten söt kanin, som skuttar runt på kolonilotten mellan alla doftande blommor.

Inga kommentarer: