Matklubbens Topplista

torsdag, juli 08, 2010

Flyttkalas


Camillas flytt igår gick väldigt smidigt, även om det inte var så många som kom för att hjälpa henne att flytta.

Det blev Åke och den närmsta grannen som tog på sig ansvaret för att få fart på hela bärandet.

Jag har ju problem med knäna och att gå i trappor är helt förödande så jag fick bli matansvarig. Jag tackar och tar emot, helt perfekt. Men jag bar några kartonger varje gång jag var tvungen att gå till gammlägenheten för att hämta någon kökspryl, man kan ju inte gå ner tomhänt heller.

Så trots att jag inte gick så mycket har jag superont i min stortåled på höger fot så jag kan inte trampa ner hela foten utan att det skär som en kniv. Det behövs så lite för att jag ska bli helt oförmögen att gå som vanligt, och jag vet aldrig i förväg hur mycket eller lite jag tål, skitirriterande.

Åke är ledbruten idag, den stackarn, men snart är det semester så då får han vila upp sig ordentligt.

Efter allt det stora och tunga var flyttat hade vi grillfest, mycket gott och mycket lyckat.
Camillas grannar på den gården är så otroligt trevliga och sociala.
Så jag förstår verkligen varför hon bara flyttade inom området.
Lägenheten är supermysig, med ett ljust och soligt kök.
Och balkongen vätter mot lekplatsen så hon har god uppsikt på barnen.

Här kommer receptet på den potatissallad som vi tycker passar till allt fisk, kött eller kyckling.

Ljummen potatissallad
Kokt potatis i grekisk sallad. Lite matigare, lite mer mättande.

Ingredienser för 4 pers.

750 g små färskpotatisar
1 röd lök
1 knippe salladslök
100 g Fetaost
2 msk Smör- & rapsolja oliv
3/4 tsk flingsalt
rivet skal och pressad saft av 1/4 citron
1 dl svarta eller gröna oliver
½ dl grovhackad persilja

Gör så här:

Tvätta och dela potatisarna i två halvor och koka den knappt mjuk. Skiva löken. Dela osten i bitar. Låt potatisen ånga av. Blanda potatisen med smör- & rapsolja, salt, skal och saft av citron. Blanda i lök, ost, oliver och persilja. Servera potatissalladen ljummen.

Den är även god kall, kanske då inte kylskåpskall.

Tips! Oliverna blir ännu godare om du först fräser dem i lite smör- & rapsolja oliv.

Källa: Arlaköket

Inga kommentarer: